مهمترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس در هفته پایانی تیرماه

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس در هفته پایانی تیرماه

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مهمترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس گفت: پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری بازاری معقول و مناسب را پیش رو داشته باشیم، اما برخی از سهام و صنایع به دلیل رشد اخیر وارد روند اصلاحی می‌شوند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، شاخص بورس در نخستین روز از هفته گذشته معاملات خود را براساس پیش بینی اکثر کارشناسان، نزولی آغاز کرد و در نهایت با 11 هزار و 308 واحد افت و با شاخص یک میلیون و 270 هزار واحد به معاملات خود پایان داد.

طبق قواعد بازار، شاخص بورس همیشه بعد از چند روز رشد متوالی برای مدتی نیازمند افت و اصلاحی موقت می شود تا بتواند خود را برای صعودی دوباره و با شتابی بیشتر آماده کند، اما در این میان اکثر فعالان حاضر در بازار معتقد بودند که با توجه به عبور شاخص بورس از کانال یک میلیون و 250 هزار واحد چندان خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست و ایجاد روند نزولی در معاملات بورس نباید سهامداران را نگران روند ایجاد شده در بازار کند.

با توجه به پیش بینی اکثر کارشناسان درباره احتمال افزایش میزان عرضه در بازار، شاخص بورس از روز یکشنبه هفته گذشته مجدد وارد مدار صعودی شد که همین موضوع توانست نشان دهنده موقتی بودن نوسان های موجود در بازار و اطمینان سهامداران برای وجود روزهای روشن در معاملات بورس باشد.

همچنین در ادامه روند صعودی بازار، شاخص بورس در روز دوشنبه بعد از سه ماه مجدد به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد ورود کرد که همین موضوع توانست روزنه ای از امید را در دل سهامداران روشن کند.

با توجه به صحبت های مطرح شده از سوی فعالان حاضر در بازار که معتقد بودند شاخص بورس بعد از ورود به مدار صعودی به رشدی حدود 15 درصدی دست پیدا کرده است؛ بنابراین ایجاد اصلاح های موقتی در روند بازار نباید سهامداران را نگران و هیجان زده برای فروش های غیرمنطقی در این بازار کند.

در ادامه، روز چهارشنبه خبری در رسانه ها مبنی بر موافقت آمریکا با لغو یا تعلیق 6 بخش (انرژی، پتروشیمی، بانک، خودروسازی و کشتیرانی و بیمه) و در عین حال لغو تحریم 748 نام و مقام ایرانی منتشر شد که این خبر با توجه به ایجاد برخی از خوش بینی ها اما معاملات بازار را در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در هاله ای از ابهام و سکون قرار داد و سهامداران در انتظار شفاف سازی هر چه زودتر این خبر و تصمیم گیری های خود برای سرمایه گذاری در این بازار هستند.

پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام

"امیرعلی امیرباقری" امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در بازار هفته ای که گذشت قدرت تقاضا و عرضه به تعادل رسیدند و در پاره ای از موارد شاهد پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار بودیم که البته انتظار این اتفاق بعد از رشد قیمت سهام برای کوتاه مدت وجود داشت.

وی به پارامترهای مهم تاثیرگذار بر بازار سهام تاکید کرد و گفت: از بعد خارجی بحث دور هفتم مذاکرات وین در مورد برجام و مسایل حاشیه ای آن مطرح است، با توجه به شرایطی که اکنون در آن قرار داریم و تصمیم قدرت های جهانی تا استقرار دولت آینده نباید انتظار نتیجه چشمگیری از این مذاکرات داشت؛ بنابراین سایه این ابهام کماکان بر سر بازار سرمایه در کلیت اقتصاد وجود دارد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به رشد قیمت سهام در کوتاه مدت و برخورد آن به مقاومت ها، انتظار اصلاح درون کانالی بر کلیت بازار وجود داشت که این اتفاق به وقوع پیوست، این موضوع باید به طور حتم مورد توجه سرمایه گذاران باشد تا بین معنای اصلاح و ریزش تفکیک قایل باشند.

اخبار مثبت از مذاکرات وین و موضوع برجام

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر از بعد خارجی اخبار خوبی در خصوص بحث مذاکرات وین و موضوع برجام به گوش می رسد که آن هم مربوط به آزاد شدن منابع ارزی در کره جنوبی و ژاپن است، این موضوع می تواند تا حدودی بر چشم انداز سیاسی و اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد.

وی به شیوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: موضوع کرونا اکنون و در وضعیت فعلی مهار نشده است و کلیت کشور به ویژه حوزه اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است که سایه این بحران در رکود بخش تقاضا و بخش خدمات دیده می شود.

تثبیت نرخ سود بین بانکی در رقم های فعلی

امیرباقری به کاهش نرخ سود بین بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ سود بین بانکی همچنان به روند کاهشی درون کانالی خود ادامه می دهد و انتظار داریم که در رقم های فعلی تثبیت شود، همین موضوع می تواند منجر به سوق سرمایه های مردم به سمت بازار سرمایه شود.

چالش شرکت‌های تولیدی با بحران انرژی و آب

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از طرفی در بخش انرژی بحث بحران در مقولات آب و برق وجود دارد که می تواند شرکت های تولیدی را با چالش مواجه کند و به طور طبیعی بر تولید و سود آنها اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: از طرف دیگر، از مدار خارج شدن بخشی از خطوط تولید و ثابت ماندن بخش تقاضا در بازار تا حدودی قیمت محصولات این شرکت ها را  با افزایش همراه کرد و توانست تا حدودی موازنه بین اثر منفی برقرار و آن را خنثی کند.

برگزاری مجامع، محرکی برای معاملات بازار سرمایه

 امیرباقری به برگزاری مجامع و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: تیر ماه همیشه فصل برگزاری مجامع بوده است و به عنوان محرکی برای معاملات بازار سرمایه محسوب می شود که این محرک می تواند از بعد اعلام و تقسیم سود، آورده نقدی برای سهامداران یا از لحاظ تببین استراتژی های میان مدت و بلندمدت شرکت ها فصلی تاثیرگذار باشد و این فصل به عنوان فصل استراتژیک برای بازار سرمایه محسوب می شود و بر کلیت بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

پیش بینی معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به رشد قیمتی سهام در هفته های گذشته، انتظار می رود که بازار تا حدودی وارد فضای استراحت شود، اکنون بحث ریزش برای بازار سرمایه مطرح نیست و فقط موضوع حاکم در روند بازار، اصلاح درون کانالی است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود در هفته جاری بازاری معقول و مناسب را پیش رو داشته باشیم اما برخی از سهام و صنایع به دلیل رشد اخیر وارد روند اصلاحی می شوند، از طرفی برای کلیت اقتصاد و بازار سرمایه بهتر است تا روندها همگام با استراحت و تثبیت قیمتی ادامه پیدا کنند تا شاهد بحران هایی مانند سال گذشته در بازار نباشیم.

پیش بینی رشد اقتصادی مثبت

امیرباقری تاکید کرد: خبر خوشی که در چند روز گذشته برای اقتصاد ایران به گوش رسید، بحث پیش بینی رشد اقتصادی مثبت بود که این پیش بینی می تواند تحریک کننده بخش تولید کشور و کمکی به شاخص و بازار سرمایه باشد.

نگاه واقع‌بینانه سرمایه‌گذاران به سهام و شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه گذاران باید نگاه واقع بینانه تری را نسبت به سهام و شرکت ها داشته باشند و در شرایط فعلی که بحث سودسازی شرکت ها حرف اول را می زند باید تحلیل سودمحور را جایگزین تحلیل دارایی محور کنند ، اظهار داشت: سهامداران باید از این طریق از شرکت ها انتظار سودسازی داشته باشند، در کنار این اتفاق باید سرمایه ها به سمت این شرکت ها سوق داده شوند تا کارایی بازار افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به نبود بازارهای مالی جایگزین به دلیل وجود موانع قانونی و شکاف قیمتی تقاضا، انتظار می رود تا همچنان نخستین نگاه سرمایه گذاران، ورود سرمایه ها به بازار سرمایه باشد که همین موضوع می تواند نکته مهم و مثبتی برای بازار تلقی شود.

روند معاملات در بازارهای جهانی

امیرباقری به روند معاملات در بازارهای جهانی اشاره و بیان کرد: اکنون قیمت های جهانی در شرایط خوبی قرار دارند زیرا با فروکش کردن موج کرونا در سایر کشورها تا حدودی تقاضای جهانی افزایش پیدا کرد و این موضوع به صورت مستقیم اثر خود را بر کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) گذاشت که همین موضوع می تواند بر سهام صادرات محور و کامودیتی محور بازار سرمایه به عنوان نکته ای مثبت تلقی شود.

انتظارات تورمی رو به کاهش است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث انتظارات همواره در اقتصاد بحثی مهم و کلیدی است، گفت: به صورت سنتی یک پارادایمی در بازار وجود دارد که انتظار می رود همیشه بعد از ریزش سنگین شاهد روند صعودی در بازار باشیم؛ بنابراین می توان بخشی از روند صعودی اخیر بازار را به این انتظارات نسبت داد.

به گفته وی، انتظارات تورمی رو به کاهش است و پیش بینی می شود کلیت فضای تورمی به سمت فضای رکودی سوق پیدا کند که البته این به معنای حاکم شدن رکود بر کلیه جوانب اقتصادی نیست.

 امیرباقری با بیان اینکه سهامداران باید قدرت تفکیک سهام و صنایع را از یکدیگر داشته باشند و سرمایه خود را در معرض ریسکی قرار دهند که بازدهی معقولی به همراه داشته باشد، اظهار داشت: با این اتفاق عنصر تحلیل در بازار تقویت می شود و سهامداران بی تجربه باید از کارشناسان باتجربه یا سرمایه گذاری عیرمستقیم در بازار استفاده کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد