مالیات مهم‌ترین ابزار در هدایت نقدینگی‌‌/ لزوم تسریع در راه‌اندازی سامانه مودیان

مالیات مهم‌ترین ابزار در هدایت نقدینگی‌‌/ لزوم تسریع در راه‌اندازی سامانه مودیان

ريیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مهم‌ترین ابزار دنیا در هدایت نقدینگی مالیات است، گفت: با اخذ عادلانه مالیات و شفافیت اقتصادی می‌توان تورم را کنترل کرد.

‌مصطفی طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره میزان تاثیر سامانه مودیان ‌ بر اخذ عادلانه‌تر مالیات‌ها از مودیان مالیاتی اظهار کرد: یکی از مهم‌ و شاید با ارزش‌ اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، پرهیز از اداره دولت با درآمدهای نفتی است.

وی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا اداره امور روزمره دولت با مالیات در حال انجام است، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما تا‌کنون مالیات جهت‌گیری ‌مناسبی نداشته است، زیرا افراد حقوق بگیر و تولیدکنندگان که عموما شرایط مالی‌شان شفاف است به صورت منظم مالیات پرداخت کرده‌اند، ولی کسانی که اقتصاد زیرزمینی را دنبال می‌کنند هیچ مالیاتی تاکنون پرداخت نکرده‌اند.

ريیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما در عصر حاضر با پیشرفت‌های حوزه دیجیتالی که در دنیا اتفاق افتاده است و کشور ما هم جزء برترین کشورها در این حوزه محسوب می‌شود، خصوصا در زمینه فناوری اطلاعات، واقعا شرم‌آور می‌دانیم که روش اخذ مالیاتمان به صورت اظهارنامه‌ای باشد.

طاهری ادامه داد: امروزه اخذ مالیات به شیوه‌های مدرن یک اصل اقتصادی مهم در اقتصاد محسوب می‌شود و در کشور ما هم مجلس در سال 94 طی مصوبه تاکید داشت که مالیات باید به صورت سامانه‌ای و هوشمند اخذ شود، اما متاسفانه هیچگاه به مرحله اجرا نرسید تا اینکه مجلس یازدهم قانونی را تحت عنوان سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی تصویب کرد.

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای اجرای این قانون بسیار‌ جدی هستند، گفت: سامانه مودیان مالیاتی باید سال گذشته در اردیبهشت ماه افتتاح می‌شد، اما بازهم شاهد ترک فعل و آسیب‌های بسیار جدی بودیم که به کشور وارد شد، این درحالی بود که مجلس مبالغ بسیار زیادی را برای زیرساخت این سامانه در نظر گرفت، زیرا ایجاد سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی برای کشور یک آبرو و افتخار به حساب می‌آید و موجب می شود که کشور را به‌درستی بتوانیم اداره کنیم.

ريیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای ما به عنوان مجلس شورای اسلامی قطعا این سامانه یک اصل مهم محسوب می‌شود، خصوصا بنده که در کمیسیون اصل 90 پیگیر همین موضوع بودم و اکنون هم تاخیر یک روزه برای ما قابل قبول نیست، زیرا هیچ نگرانی برای اشخاص و اصناف مختلف ندارد و هر فرد صنفی که کار خود را به درستی و با شفافیت انجام می‌دهد، به طور طبیعی نگرانی از بابت این سامانه ندارد.

طاهری تصریح کرد: بیشتر کسانی که فرار مالیاتی و اقتصاد غیر شفاف دارند از رونمایی سامانه مودیان ابا دارند، کسانی که شفافیت مالی داشتند تاکنون با کسانی در حال رقابت بودند که هیچ مالیاتی پرداخت نکرده بودند، با ایجاد این سامانه جلوی این افراد و اصناف گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد این سامانه هم تکلیف قانونی و هم روش سالم و شفافی برای اخذ مالیات است، گفت: این قانون جزء آن دسته از قوانینی است که برای اجرا مقدمات بسیار زیادی اعم از مقدمات فنی (تجهیز همه فروشگاه‌ها به دستگاه‌های مخصوص) و اقناع عمومی باید حصول شود، معتقدم دولت باید با همه اقشار و اصناف جامعه باید جلسات برگزار کند تا همه افراد برای همکاری اقناع شده باشند تا روند اجرایی سامانه تسریع شود.

ريیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تاثیر این سامانه بر کنترل تورم تصریح کرد: به طورکلی مهم‌ ابزار دنیا در هدایت نقدینگی مالیات است و دیگر روش‌ها کارایی لازم را به اعتقاد بنده ندارند.

طاهری ادامه داد: با اخذ عادلانه مالیات و شفافیت اقتصادی می‌توان تورم را کنترل کرد.

وی در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان مبنی بر نادیده گرفته شدن روابط اجتماعی مردم به عنوان یک مشکل برای سامانه مودیان مالیاتی تصریح کرد: نمی‌توانیم به دلیل مشکلات کوچک اینچنینی از اجرای این طرح عظیم ممانعت کنیم، معتقدم بانک‌ها همانگونه توانسته‌اند دستگاه پز خود را به شهر و روستاهای مختلفی ببرند، می‌توانند دستگاه‌های عابر بانک خود را تا سطح شهرهای کوچک و روستاها گسترش دهند.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد