نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت

نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت

مخالفان عرضه سیمان (یا هر محصول دیگری در بورس کالا) حتما نفعی از معاملات خارج از این بازار و اختلاف قیمت‌ها می‌برند و نباید اجازه داد این عده، با طرح شعار پوپولیستی حمایت از مصرف‌کننده، فرصت چنین سوءاستفاده‌ای داشته باشند.

به گزارش بورس نیوز، زمزمه‌هایی از احتمال عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است. حال‌آنکه ورود هر محصولی به بورس کالا، در ابتدا مقاومت‌هایی به همراه داشته است. کما اینکه عده‌ای افزایش قیمت سیمان در چند هفته گذشته را به بورس کالا گره می‌زنند.

عطا محمدیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نکته مهم در مورد عرضه سیمان این است که نرخ فروش کارخانه‌های سیمانی با قیمت سیمان در بازار آزاد اختلاف زیادی دارد. برای مثال نرخ سیمان خاکستری تیپ 2 درب کارخانه 480 هزار تومان است(هر کیسه 50 کیلویی 24 هزار تومان).

وی اضافه کرد: با احتساب هزینه حمل و مالیات بر ارزش‌افزوده و سود متعارف برای عاملین فروش، نرخ هر کیسه سیمان در بازار آزاد باید حدود 36 هزار تومان باشد؛ حال‌آنکه قیمت سیمان در بازار آزاد بسیار بالاتر از این رقم است و این اختلاف قیمت غیرمنطقی، قبل از عرضه سیمان در بورس کالا هم بوده است.


  • بیشتر بخوانید : قیمت های دستوری سیمان چه بلایی سر کارخانه ها می آورد

محمدیان خاطرنشان کرد: سودی که نصیب دلالان در بازار سیمان می‌شود، سود متعارفی نیست و سود منطقی برای عاملین فروش باید حدود 15 درصد باشد اما؛ بررسی بازار سیمان نشان می‌دهد در حال حاضر سود واسطه‌ها خیلی بالاتر است. هدف از عرضه سیمان در بورس کالا این است که مصرف‌کنندگان سیمان از طریق بورس کالا، مستقیما از تولیدکننده خرید کنند.

وی افزود: مخالفان عرضه سیمان (یا هر محصول دیگری در بورس کالا) حتما نفعی از معاملات خارج از این بازار و اختلاف قیمت‌ها می‌برند و نباید اجازه داد این عده، با طرح شعار پوپولیستی حمایت از مصرف‌کننده، فرصت چنین سوءاستفاده‌ای داشته باشند.

محمدیان با اشاره به تبعات خروج سیمان از بورس کالا، ادامه داد: در هر صنعتی، سرمایه‌گذاران انتظار بازگشت سرمایه‌دارند و جریان نقدی در شرکت آن‌قدر باشد که هزینه‌های استهلاک، پوشش داده شود. در صورت اصرار قیمت‌گذاری دستوری و خروج سیمان از بورس کالا، کارخانه‌های سیمانی ناچار به فروش محصول خود با قیمتی پایین‌تر هستند و اختلاف قیمت غیرمنطقی با بازار آزاد هم برطرف نخواهد شد.


  • بیشتر بخوانید : بازاری شفاف‌تر از بورس‌کالا برای عرضه سیمان نیست

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری، مجال نوسازی تجهیزات تولید به صنایع نمی‌دهد و مشکلات امروز حوزه تولید برق ناشی از همین قیمت‌گذاری دستوری است. نباید شرایطی فراهم شود که صنعت سیمان هم به سرنوشت نیروگاه‌های برق دچار شود. سیاست نادرست قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان را هم گرفتار کرده و درحالی‌که سود تولید خودرو نصیب دلالان می‌شود، خودروسازان زیان شناسایی می‌کنند.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: اکثر صنایع ما فرسوده هستند و تداوم حیات شان درگرو نوسازی تجهیزات تولید است. امیدواریم با قیمت‌گذاری محصولات از طریق بورس کالا، هم شرکت‌ها امکان فروش محصول خود را با حاشیه سود مناسب‌تری داشته باشند و هم با حذف واسطه‌ها، کالاها با قیمت کمتری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد