ابزار جدید وزارت نفت برای خنثی‌سازی تحریم فروش نفت خام

ابزار جدید وزارت نفت برای خنثی‌سازی تحریم فروش نفت خام

کارشناس انرژی گفت: خنثی‌سازی تحریم فروش نفت خام، متنوع‌سازی مبادی فروش و بازاریابی کالا از طریق اعطای نفت خام به مشتریان بخش خصوصی، از موضوعات مهمی است که از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت امکان‌پذیر خواهد شد.

‌مهدی هاشم‌زاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ‌اهمیت سیاست جدید دولت جهت متنوع‌سازی مبادی فروش نفت و بازاریابی بین الملل توسط بخش خصوصی با اوراق گواهی سپرده، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم بحث خنثی‌سازی فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی، علاوه بر بحث پیگیری سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، متنوع‌سازی مبادی فروش و بازرایابی کالا از طریق اعطا نفت خام به مشتریان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در همین رابطه از روز دوشنبه 22 اسفند اوراق گواهی سپرده کالایی فروش نفت به فروش خواهد رسید که این موضوع بسیار مدل مهمی برای تنوع در فروش نفت خام و ایجاد مبادی جدید صادراتی است و همچنین تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور از این محل. ایجاد بازار خرده‌فروشی نفت خام فعلی و نه آینده کشور که در بودجه نیز پیگیری‌های جدی برای آن شد، از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

مدیر انرژی اندیشکده ماهد با اشاره به تفاوت ماهوی اوراق گواهی سپرده کالایی نفت با اوراق سلف نفتی دولت قبل اظهار کرد: نکته بسیار تفاوت جدی گواهی سپرده نفت با اوراق سلف نفتی و طرح دولت روحانی دارد که عملا پیش‌فروش و آینده فروشی نفت خام است و فروش نفت فعلی به قیمت حال حاضر نفت است و هدف آن به جای آینده فروشی، متنوع سازی فروش نفت است.

وی ادامه داد: موضوع اوراق گواهی سپرده کالایی علاوه بر اینکه مصارفی نظیر خرده فروشی نفت و تنوع مبادی صادراتی و بازاریابی خصوصی برای نفت خام ایران را دارد، امکان وثیقه‌سازی برای فاینانس یا اخذ وام از بانک‌‌ها نیز خواهد داشت و بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور به دنبال خرید اوراق گواهی سپرده کالایی خواهند بود که تنوع کاربردی متنوعی برای مصارف مختلف وجود خواهد داشت.

هاشم‌زاده درباره ویژگی‌های اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام که از روز آینده به معامله خواهد رسید، اظهار کرد: از فردا دوشنبه 22 اسفند، اوراق گواهی سپرده کالایی نفت در بورس انرژی ایران قابل معامله خواهد بود، همچنین از ویژگی‌های مرتبط با معامله اوراق گواهی سپرده کالایی نفت می توان به سررسید 36 ماهه، خرید دلاری و تسویه به صورت ریالی با بهای روز ارز، خرید حداقل 1000 برگه توسط اشخاص حقوقی و دارندگان کد (PRX ) و امکان تحویل محموله های نفت و میعانات گازی در سررسید اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همچنین طبق درخواست شرکت ملی نفت ایران در خصوص پذیرش انبار‌های متعلق به شرکت ملی نفت ایران در خارک و پارس جنوبی برای تحویل نفت خام در سررسید مشخص شده تعیین شده است.

‌به گزارش ‌فارس، امروز و با حضور وزرای اقتصاد و نفت همچنین ريیس سازمان بورس، طرح معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران ‌رونمایی شد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد