چرا نوسانات قیمت نفت برای بازار سهام مهم است؟

چرا نوسانات قیمت نفت برای بازار سهام مهم است؟

اهمیت نفت در اقتصاد ایران به حدی است که رونق یا رکود تولید و درآمد ناشی از آن همیشه در جهت‌های مثبت و منفی بر تحولات اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران اثر بخش است و درآمد ملی این کشورها از بستگی به نوسانات قیمت نفت دارد. اما قیمت نفت چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز،اهمیت نفت در اقتصاد ایران به حدی است که رونق یا رکود بازار آن بر تحولات اقتصادی کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران اثر بخش است و درآمد ملی این کشورها از بستگی به نوسانات قیمت نفت دارد. اما قیمت نفت چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

سید‌سلمان نصیرزاده، کارشناس شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اقتصاد ما نفت محور است و نفت جدا از ماهیت خود محصول ،اثر مستقیمی بر روی کامودیتی بیس‌ها دارد. قیمت نفت بر روی گروه فرآورده‌ه‌های نفتی پتروشی، کامودیتی‌ها و فلزات پایه هم اثر گذار است و خودش به عنوان شاخصی که افزایش سطح تقاضا و مصرف و رشد اقتصادی را در حقیقت نشان می‌ذهذ که بر روی بازار کلان می‌تواند تاثیر بگذارد.

وی افزود: بیش از 60 درصد بازار ما کامودیتی بیس است و از تحولات بازارهای جهانی اثر می‌پذیرد. رشد قیمت نفت اگر ادامه دارد باشد در اقتصاد کلان ما هم اثر گذار است. حتی در شرایط تحریم‌های ایران و مشکلاتش برای فروش نفت به دنیا، حواشی که رشد قیمت نفت در فضای اقتصادی دارد می‌تواند صنایع ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نصیرزاده ادامه داد: از بعد کلان نوسانات قیمت نفت اتفاق مهمی است و بازار به آن توجه می‌کند و گروه‌هایی که از نوسانات و افزایش قیمت نفت نفع می‌برند به عنوان گروه‌های پیشرو و لیدر بازار هستند. رشد قیمت نفت و مشتقات آن به عنوان یکی از فاکتورهای مهمی است که فعالان بازار همواره به آن توجه می‌کردند.

وی در خصوص افزایش قیمت نفت گفت: ما در مورد یک روند باید صحبت کنیم، قیمت نفت در برخی از برهه‌های زمانی نشات گرفته از برخی از رخدادهای سیاسی است. مثل اتفاق حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان که به صورت مقطعی بر قیمت‌های نفت تاثیر داشت. این نوسانات مقطعی نمی‌تواند اثر زیادی بر کامودیتی بیس‌ها و فرآورده‌های نفتی داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: اینگونه نوسانات رخدادی هستند که با رفع آنها در کوتاه مدت، بازار به ثبات می‌رسد. اما در مقطعی که ما هستیم، از زمانی که کرونا شروع شد و سطح تقاضا به شدت پایین آمد و سپس با ورود واکسن و خوش‌بینی‌هایی که ایجاد شد تقاضا افزایش پیدا کرد و در این بازه قیمت‌ها روند پیدا کرد. در این بازه قیمت الفین‌ها یعنی محصولات پتروشیمی در گروه اوره ، متانول روند افزایشی پیدا کرد و همین اثر کلان، پالسی بود برای دیگر بازارهای کالا.

مطالعه بیشتر: سقوط قیمت نفت پس از بازگشایی کانال سويز

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد