افزایش قیمت شیرخام هنوز ابلاغ نشده است

افزایش قیمت شیرخام هنوز ابلاغ نشده است

عضو انجمن فرآورده های لبنی ایران با بیان اینکه صنایع لبنی افزایش قیمتی در محصولات لبنیات نداشته‌اند، گفت: هنوز قیمت جدید شیرخام توسط ستاد تنظیم بازار برای خرید به کارخانجات ابلاغ نشده است و کارخانجات بدون ابلاغ دولت امکان خرید شیرخام را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امیرحسین صفری، عضو انجمن لبنی ایران امروز (چهارشنبه دوم تیرماه) درباره افزایش قیمت شیرخام اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان شیرخام روز گذشته و قبل از ابلاغ دولت و بدون هیچ مجوزی اقدام به اعلام نرخ جدید شیرخام کرده که همین امر تنشی را در بین دامداران و کارخانجات به وجود آورده است.

عضو انجمن فرآورده های لبنی ایران با بیان اینکه هرگونه تغییر نرخ در شیرخام و فرآورده های لبنی باید منوط به مصوبه دولت باشد، گفت: دامداران اما به دنبال خرید شیرخام توسط کارخانجات با نرخ شش هزار و 400 تومان هستند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ شیرخام منجر به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی و در نهایت کاهش مصرف مجدد می‌شود، گفت: چنین موضوعی منجر به عدم دریافت شیرخام می‌شود یعنی اگر کارخانجات نتوانند فرآورده‌های لبنی خود را در داخل و خارج از کشور به فروش برسانند، امکان خرید شیرخام کاهش می یابد که این امر نه تنها به نفع صنایع لبنی و مصرف‌‌کنندگان نیست بلکه به نفع دامداران نیز نخواهد بود.

صفری تصریح کرد: شیرخام و فرآورده‌های لبنی دارای تاریخ مصرف است و امکان نگهداری در انبار و سردخانه‌ها نیست؛ بنابراین هر آنچه شیرخام در کشور تولید می‌شود باید فرآوری و کالای نهایی به مصرف داخلی و در نهایت صادرات برسد.

وی با بیان اینکه صنایع لبنی افزایش قیمتی در محصولات لبنیات نداشته‌اند، افزود: دامداران باید صبر کنند تا قیمت مصوب شیرخام توسط ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود.

عضو انجمن فرآورده های لبنی ایران اظهار کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شیرخام چهار هزار و 500 تومان تعیین و ابلاغ شد اما در واقع کارخانجات هر کیلوگرم شیرخام را تا به امروز حدود پنج هزارتومان خریداری می کردند.

صفری با اشاره به رشد سالانه نرخ تورم، افزایش دستمزد کارگری، انرژی، حمل و نقل، بسته بندی و مواد اولیه تولید تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد انجمن دامداران برای نرخ 6 هزار و 400 تومانی هر کیلوگرم شیرخام و افزایش دیگر هزینه‌های تولید از جمله بسته بندی، صنایع لبنی نمی توانند افزایش قیمتی کمتر از 55 تا 60 درصد داشته باشند زیرا حدود 65 تا 70 درصد مواد اولیه صنایع لبنی را شیرخام تشکیل می دهد.

عضو انجمن فرآورده‌‌‌های لبنی ایران با بیان اینکه رشد دو هزارتومانی شیرخام منطقی نیست، گفت: هر ساله انجمن دامداران در آنالیز قیمت شیرخام، قیمت را بالاتر از میزان واقعی به دولت پیشنهاد می دهد به طوری که این رقم متناسب با نرخ شیر خام در کشورهای اروپایی نیست. به طور مثال قیمت هر کیلوگرم شیرخام در اروپا با یوروی 30 هزارتومانی و اقتصاد آزاد 9 هزارتومان محاسبه می شود که کم بودن این تفاوت قیمت می تواند صادرات ایران را نیز با مخاطره روبرو کند.

صفری نرخ منطقی شیرخام را 5 هزار و 500 تومان یعنی یک‌هزار تومان افزایش نرخ روی قیمت مصوب سال 99 عنوان کرد.

وی چالش بزرگ فعلی صنعت لبنی کشور را قیمتگذاری دستوری برشمرد و افزود: قیمت دستوری از شیرخام شروع و با وجود اینکه روی سه قلم فرآورده لبنی شامل شیر، ماست و پنیر اعمال می شود اما روی 90 درصد محصولات لبنی همچون دوغ و پنیر خامه ای نیز تاثیرگذار است.

عضو انجمن فرآورده های لبنی ایران بهترین راهکار برای قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی را عرضه و تقاضا دانست و افزود: افزایش هزینه‌های تولید و قیمت گذاری دستوری در کاهش صادرات فرآورده های لبنی تاثیرگذار است زیرا تاکنون صادرات این محصولات به دلیل پایین بودن هزینه های تمام شده تولید یک مزیت صادراتی به شمار می‌رفت اما اکنون با افزایش قیمت ها ممکن است کالای تولید ایران با دیگر کشورها قابل رقابت نباشد و بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم.

کاهش 10 کیلوگرمی سرانه مصرف لبنیات

صفری درباره کاهش مصرف لبنیات گفت: طی سال‌های اخیر با روند افزایش قیمت شیرخام و فرآورده های لبنی، سرانه مصرف این محصولات حدود 10 کیلوگرم کاهش یافته است که می تواند سلامت جامعه را با مخاطره جدی روبرو سازد و افزایش مجدد قیمت‌ها می تواند منجر به کاهش بیشتر مصرف شود.

گفتنی است، روز گذشته سید احمد مقدسی ريیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران نرخ هر کیلوگرم شیرخام را بدون ابلاغ ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان 6هزار و 500 تومان اعلام کرد.

طبق مصوبه دولت سال گذشته (1399) قیمت هر کیلوگرم شیرخام چهار هزار و 500 تومان است.

براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته نزدیک 11 میلیون تن شیرخام تولید و به شکل فرآورده های لبنی به بازار داخلی و صادراتی عرضه شده است.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد