قیمت لیر امروز 18 اردیبهشت 1401/ نرخ تورم ترکیه 70 درصدی شد

قیمت لیر امروز 18 اردیبهشت 1401/ نرخ تورم ترکیه 70 درصدی شد

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و 920 تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و مواد غذایی از عوامل کلیدی در افزایش نرخ تورم این کشور به 70 درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و 920 تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه 1920 تومان و کمترین قیمت 1910 تومان است.

نرخ تورم ترکیه 70 درصدی شد

به نقل از خبرآنلاین، افزایش قیمت کالاها و افزایش هزینه‌های حملونقل برخی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم ترکیه به 70 درصد است؛ براساس داده‌های موسسه آماری ترکیه (TSI) قیمت‌های آوریل تنها 7.25 درصد بالاتر از ماه گذشته است.

داده‌های جدید دوباره نشان می‌دهد که تلاش‌های رجب طیب اردوغان، ريیس جمهور ترکیه برای احیای اقتصاد هنوز به ثمر نرسیده است، پس از اینکه ريیس جمهور اردوغان ريیس جمهور وقت ترکیه، ناچی آگبال، ريیس بانک مرکزی را برکنار کرد، وضعیت اقتصادی ترکیه رو به وخامت رفت.

از آن زمان، مقامات پولی این کشور تلاش کردند تا نرخ تورم مصرف کننده را که در آوریل 2021 به 17.14 درصد رسیده بود مهار کنند؛ طبق گزارشات رسمی در ژانویه 2022، نرخ تورم این کشور 36 درصد بود.

بر اساس داده‌ها، تاثیرگذارترین شاخص قیمت مصرف‌کننده ترکیه در ماه آوریل، هزینه‌های حملونقل بوده است که نسبت به 12 ماه قبل بیش از دو برابر شده است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (1/89 درصد) یکی از سه گروه کالایی هستند که تغییر سالانه قیمتی آن‌ها بیش از 70 درصد است.

قیمت اثاثیه و لوازم خانگی 77.64 درصد افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: بنزبازها گردهم آمدند (عکس و فیلم)/ خرید بنز چقدر هزینه دارد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد