در بحبوحه ورشکستگی سیلیکون ولی فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد / تاثیر آن بر بازار سهام چگونه است؟

در بحبوحه ورشکستگی سیلیکون ولی فدرال رزرو بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد / تاثیر آن بر بازار سهام چگونه است؟

جلسه 4 شنبه فدرال رزرو جلسه مهمی برای فعالین اقتصادی بود زیرا همه منتظر واکنش بانک‌ مرکزی آمریکا به فشار بر روی سیستم...

به گزارش اقتصادآنلاین، اما با انتشار اخبار ورشستگی سیلیکون ولی و همچنین گشترش مشکلات و فشار بر بانک ها انتظارات معامله گران تعدیل یافت و بعضا حتی انتظار داشتند تا در این‌جلسه فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش ندهد تا جلوی گسترش رکود و فشار بر سیستم بانکی را بگیرد.

البته که همچنان اغلب معامله گران انتظار افزایش 0.25 درصدی داشتند که فدرال رزرو به این انتظار پاسخ داد و با افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را به 5 درصد رساند.

سخنرانی پاول رییس بانک مرکزی آمریکا از دفعات قبل کمی سهل گیرانه تر بود و پاول همزمان با انتقاد از تورم بالا و تاکید بر استمرار نرخ بهره بالا تا بازگشت تورم به 2 درصد از فشار ها بر سیستم بانکی ابراز نگرانی کرد تا نگرانی ها برای فرود نرم اقتصاد ایالت متحده افزایش یابد.

با اینکه رییس بانک مرکزی آمریکا تاکید کرد که کاهش نرخ بهره در دستور کار نیست اما طی چند روز گذشته بازده تا سر رسید اوراق 1 ساله و 2 ساله با کاهش رو به رو بوده است و به نظر سرمایه گذاران و معامله گران انتظاراتشان در مورد رکود افزایش یافته است .

فرود سخت اقتصاد ایالت متحده می تواند علاوه بر رکود و ضربه به اقتصاد می تواند موجب کاهش شدید تولید و همچنین کاهش قیمت کامودیتی ها و نفت و سایر نهاده های تولید شود که این امر می تواند منجر به کاهش سودآوری شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند در ایران شود و همچنین بازار سهام را با لغزش رو به رو کند.

اما در صورتی که اقتصاد همزمان با کاهش تورم و افزایش نرخ بهره فرود نرمی را تجربه کند می توان انتظار داشت که قیمت کامودیتی ها با کاهش چندانی رو به رو نشود و کف های خود را بعضی از فلزات اساسی مانند مس دیده باشند.

پیش بینی این امر که رکود چقدر گسترش خواهد یافت و تا چه حد تولید را دچار کاهش میکند در حال حاضر سخت است اما در صورت گسترش بحران بانکی و پافشاری فدرال رزرو بر عدم کاهش نرخ بهره به نظر دوران رکود فراخواهد رسید.

البته که کاهش قیمت نفت طی هفته های گذشته شاید به عنوان اولین نشانگر خطر رکود در اقتصاد را تقویت کرده است و باید دید آیا بازگشایی ها در چین به کامودیتی ها کمک خواهد کرد یا فشار نرخ بهره بالا اقتصاد را با شوک جدیدی رو به رو خواهد کرد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد