سامانه توثیق الکترونیک هوشمند، آغازگر یک حرکت بزرگ در اقتصاد ایران

سامانه توثیق الکترونیک هوشمند، آغازگر یک حرکت بزرگ در اقتصاد ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیک هوشمند(ستاره) را گام مهمی در استفاده از ظرفیتی مغفول مانده در اقتصاد برشمرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه و امکان توثیق هوشمند دارایی ها پشتوانه‌ای برای بسیاری از افراد به ویژه طبقات ضعیف است که نمی‌توانند وثیقه‌های ارزنده دیگری برای دستگاه قضایی یا شبکه بانکی تهیه کنند. با این سامانه دارندگان سهام می‌توانند در سیستم قضایی و بانکی کشور، وثیقه‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم آغاز به کار فاز نخست سامانه توثیق الکترونیک هوشمند«ستاره»، با بیان اینکه امروز برای ما نقطه شروع و آغاز یک حرکت بزرگ و پر برکت در اقتصاد ایران است، تاکید کرد: سامانه «ستاره» که امیدواریم با استمرار آن در سال های آینده بیش از امروز ثمرات آن نصیب مردم ایران شود، یک نوآوری نهادی بین نهاد بازار پول، شبکه بانکی کشور و نهاد بازار سرمایه و نظام قضایی محسوب می شود.

وی ادامه داد: آنچه در این نوآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت هایی است که در اقتصاد ایران وجود داشته، اما یا به رسمیت شناخته نمی‌شده و یا به روش‌های سنتی کاغذی با پیگیری حضوری و تشریفات بسیار سخت، استفاده می‌شده است.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد که از بستر سامانه ستاره مردم بتوانند از دارایی‌های خود به عنوان وثیقه استفاده کنند.

خاندوزی گفت: با راه‌اندازی این سامانه و در فاز اول، جمعیت حدود50 میلیون نفری سهامداران کشور می‌توانند در تعامل با نظام بانکی به صورت برخط، بدون تشریفات حضوری و مسیرهای پر پیچ و خم اداری وکاغذ بازی‌های رایج در شبکه اداری کشور از دارایی های خود برای وثیقه‌گذاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در فازهای بعدی این سامانه، مسیرهای دیگری نیز وجود دارد تا سایر دارایی های ارزشمند به سبد وثیقه اضافه شوند، گفت: بنابراین نه تنها دارندگان سهام عدالت و سهام بورسی، بلکه خریداران اوراق مشارکت یا خزانه، دارندگان گواهی سپرده و گواهی طلا، می توانند از این گواهی ها که سبد مالکیت آنها را تشکیل می دهند استفاده کنند. بدین ترتیب دارندگان این سهام و گواهی ها می توانند با استفاده از این سبد مالکیت هم در سیستم قضایی و هم در شبکه بانکی، وثیقه گذاری کنند.

وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد که راه اندازی این سامانه و امکان توثیق هوشمند دارایی پشتوانه ای برای بسیاری به ویژه طبقات ضعیف کشور که نمی‌توانند وثیقه های ارزنده دیگری را تهیه کنند باشد که گاهی برای تسهیلات 30 تا 100 میلیون تومانی دچار مشکل وثیقه هستند.

خاندوزی تاکید کرد: این سامانه کمک می‌کند تا حاضران بازار سرمایه از این دارایی ها به عنوان وثیقه استفاده کنند و ما در وزارت اقتصاد و دارایی به شکل ویژه ای از ادامه، توسعه و پیشرفت این سامانه حمایت خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ادامه داد: درست است که امروز تنها بانک ملی کشور و دو بانک قرض الحسنه کشور به طور بر خط و کامل به این سامانه متصل هستند و این خدمت را می‌توانند به مردم ارايه دهند اما امیدواریم در ماه‌های آینده تمام شبکه بانکی کشور با دامنه وسیع تری بتوانند این نقش را ایفا کنند.

خاندوزی در پایان با تشکر و قدردانی از تلاش های صورت گرفته، از دست‌اندرکاران درخواست کرد که با حداکثر توان خود در این مسیر حرکت را ادامه بدهد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد