لزوم توجه به روش‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی

لزوم توجه به روش‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی

در نشست مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و سخنگوی گمرک بر توجه به ظرفیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و تجارت حرفه‌ای آن به کمک تشکل‌های کشاورزی تاکید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 "اسماعیل قادری فر" معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ظرفیت‌های شبکه تعاون روستایی ایران، ظرفیت‌های گسترده‌ای است که تلاش می‌کنیم با استفاده از بستر‌های قانونی، پتاتسیل درونی و جوانان متخصص و به وسیله ابزار‌های نوین به سمت پویایی و توانمندسازی در همه وظایف آن پیش رویم.

وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌های روستایی در بستر نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌ها در کنار ظرفیت سازی عرضه محصولات در شهر‌های مختلف و حذف واسطه ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و نهایتا تجارت حرفه‌ای با کشور‌های دیگر از برنامه‌های این سازمان در حوزه تجارت محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکت‌های تعاون روستایی می‌تواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و نهایتا بهبود شرایط اقتصادی کشور منجرشود.

قادری فرد افزود: توانمند سازی تعاونی‌های روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.

از فرصت های صادراتی استفاده کنیم

"سید روح اله لطیفی" سخنگوی گمرک نیز در این نشست با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی دو میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است، گفت: چهار میلیون و 640 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشور‌ها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفه‌ای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکل‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: 6 درصد وزن صادرات کشوردر هفت ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش 10.3 درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در صورتی که در سال 99، 17 درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالا‌ها بود.

لطیفی در ادامه گفت: 554 میلیون دلار انواع خشکبار، 280 میلیون دلار انواع سبزی، 260 میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، 218 میلیون دلار لبنیات، 206 میلیون دلار گوجه فرنگی، 204 میلیون دلار انواع میوه، 175 میلیون دلار هندوانه، 117 میلیون دلار انواع خرما، 114 میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، 105 میلیون دلار سیب، 102 میلیون دلار محصولات شیلاتی، 80 میلیون دلار انواع اب میوه و مغز میوه ها، 62 میلیون دلار فراورده‌های غذایی، 60 میلیون دلار زعفران، 59 میلیون دلار سیب زمینی، 46 میلیون دلار رب گوجه فرنگی، 31 میلیون دلار مرکبات، 28 میلیون دلار خربزه، 15 میلیون دلار ادویه، 14 میلیون دلار چای و هشت میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالا‌های صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیت‌های تشکل‌های روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازار‌های بین المللی، اقدامات حرفه‌ای صورت پذیرد و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به بازار‌های جهانی راه یابد.
 
پیش از این گمرک کشور اعلام کرد ایران در هفت ماه سال 1400 به 142 کشور جهان کالا صادر کرده و از 110 کشور نیز کالا‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده است.
ایران از ابتدای سال 1400 تا پایان مهرماه، حدود 99 میلیون تن کالا به ارزش تقریبی 55 میلیارد دلار را با سایر کشور‌ها تبادل کرده است.

چین، عراق، امارات عربی متحده و افغانستان در صدر کشورهای مقصد صادرات کالای ایرانی بودند.
همچنین در این مدت 23 میلیون و 505 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 739 میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شده است.
کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری 98 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 54 میلیارد و 800 میلیون دلار بود که سهم صادرات 75 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 27 میلیارد و 100 میلیون دلار و سهم واردات 23 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد