واگذاری 40 درصد معدن «جان‌جا» در سیستان و بلوچستان به مردم/‌عرضه معادن‌ از طریق بورس را دنبال می‌کنیم

واگذاری 40 درصد معدن «جان‌جا» در سیستان و بلوچستان به مردم/‌عرضه معادن‌ از طریق بورس را دنبال می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم افتتاح معاملات آتی مس در بورس کالا از واگذاری 40 درصد معدن مس جان‌جا به مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین امروز در مراسم افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالای ایران اعلام کرد:‌ اصلاح سه بازار مهم کالاهای اساسی و تولید مصرف در دستور کار قرار می‌گیرد که بازار کالاهای پایه شامل مواد اولیه، تولید پتروشیمی، فولاد، مس و پالایشگاه‌ها است و وزارت صنعت برای مدیریت کالاهای پایه‌ای فضای بورس را انتخاب کرده است زیرا این کالاها قابل قیمت‌گذاری نیست و به وسیله ابزارها در بورس باید تعیین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حالی که می‌گوییم قیمت‌گذاری دستوری در مورد کالا نباشد از آن طرف نباید قیمت‌ها رها شده باشد بلکه ضوابطی برای تنظیم بازار باید اجرا شود.

وی گفت: برای مدیریت بازار کالاهای پایه 25 ابزار در نظر گرفته شده است که هفته قبل دو ابزار جدید و امروز هم یک ابزار برای معاملات آتی مس و گواهی سپرده میلگرد رونمایی شد.

به گفته وزیر صنعت تولیدکننده باید بداند مواد اولیه برای ماه‌های آینده در قالب قراردادهای آتی به صورت شفاف تعیین می‌شود.

فاطمی‌امین این را هم گفت: که از 30 گروه کالایی که قبلا سهمیه‌بندی بود برای 20 کالا سهمیه‌بندی برداشته شد و این‌ها موجب می‌شود تورم تولیدکننده کاهش یابد که این نوید می‌دهد در آینده نرخ تورم مصرف‌کننده هم رو به کاهش بگذارد.

وی همچنین با اعلام دو خبر گفت:‌ در معدن مس جان‌جا که در استان سیستان و بلوچستان به تازگی کشف شده 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که مزایده آن هفته قبل انجام شد و سه شرکت برای سرمایه‌گذاری در آن انتخاب شدند یکی از شرایط مزایده این بود که باید 40 درصد از سهام این معدن به مردم واگذار شود و ما نمی‌توانستیم کل معدن را واگذار کنیم که باید سرمایه‌گذاری در آن انجام شود.

فاطمی‌امین گفت:‌ در حال حاضر فرصت سرمایه‌گذاری برای برخی از مردم وجود ندارد کسی که بازنشسته شده و 200 میلیون تومان پاداش گرفته است نمی‌داند کجا سرمایه‌گذاری کند بنابراین یا خودرو‌ و یا دلار می‌خرد که این به سوداگری کمک می‌کند.

وی همچنین خبر داد:‌ در دی ماه امسال سه بسته معدنی دیگر و در بهمن ماه 6 بسته معدنی به مردم واگذار می‌شود برای واگذاری معادن کوچک هم با تجمیع 5 یا 6 معدن به صورت یکجا عرضه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خبر خوب دیگری که اعلام کرد‌ این بود در لایحه بودجه سال آینده در قالب تبصره 7 پیش‌بینی کرده‌ایم که دولت مجاز است واگذاری معادن را از طریق بورس انجام دهد.

فاطمی‌امین همچنین در مورد اصلاح ساختار وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بعد از 10 سال ادغام این وزارتخانه‌ها گفت:‌ در ساختار جدید، سازمان توسعه تجارت استقلال عمل بیشتری پیدا کرده و سه مجموعه‌ای که قبلا زیر نظر وزیر بود به سازمان توسعه تجارت منتقل شد‌.

وی‌ گفت:‌ هر بخشی از وزارت صمت هم مسوول سرمایه‌گذاری هم متولی تنظیم بازار و هم مسوول تولید شده است الان یکپارچگی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ 90 پروژه در صنعت و معدن برای تولید طراحی شده است که یکی از آنها اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه است امروز ابزاری برای معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی رونمایی شد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای کاهش 5 درصدی مالیات بر شرکت‌های تولیدی گفت:‌ این وعده انتخاباتی ريیس‌جمهور بود که محقق شد البته قرار است مالیات بر تولید تا 10 درصد کاهش پیدا کند و قدم اول برداشته شد.

فاطمی‌امین همچنین در مورد احیای نرخ خوراک گاز شرکت‌های فولادی گفت: حداکثر نرخ گاز برای فولادی‌ها 2 هزار تومان برای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از همکاری وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و مجلس و بورس کالا خبر داد و گفت:‌ همدلی خوبی در وزارتخانه‌ها وجود دارد همچنین با وزارت جهاد کشاورزی همکاری خوبی داریم رویکرد همدلی است امیدواریم وضع اقتصاد در سال آینده متحول شود و چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد در سال آینده باشد.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد