ضرورت ایجاد فرهنگ مصرف در رفع ناترازی گاز

ضرورت ایجاد فرهنگ مصرف در رفع ناترازی گاز

حسین زاده ، راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی را به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی؛ به معنای تحقق اقتدار و غرور ملی دانست و گفت: بیش از 80 درصد تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت، تولید داخل است.

حسین حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ساخت داخل و به کارگیری دانش بومی در صنعت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است، راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی را عاملی در تحقق بهره مندی از داشته‌ها دانست و گفت: اینکه این فاز تماما با تجهیزات و دانش ایرانی ساخته شده است، موجی از غرور ملی و اقتدار را ایجاد کرده است.

نماینده مردم لارستان در مجلس ادامه داد: امروزه شاهدیم که در فضای بین المللی، دشمنان در صددند تا به طرق مختلف، جلوی پیشرفت و توسعه انرژی در کشور را بگیرند. در این بین، افتتاح این فاز گام بلندی در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها بوده است.

مسيول کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید نگاه عمیق‌تر و کاربردی‌تری به بحث دانش بنیان‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی در کشور داشت، گفت: راه اندازی فاز 11، نشان از تحقق این اصل در صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران است.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در کنار مدیریت صنعت نفت آماده است تا به صورت تمام قد از طرح‌های این صنعت بنیادین حمایت کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: رضایت پرسنلی و وحدت و همدلی در مجموعه صنعت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود اتفاقات خوبی که در خصوص ماده 10 یا دیگر اقدامات حمایتی از کارکنان صنعت نفت انجام شده است، باز هم در خصوص کارکنان قراردادی و پیمانکاران نیازمند اصلاحات دیگری در پرداخت هستیم.

حسین زاده اضافه کرد: اهمیت این موضوع به ویژه با توجه به درهم تنیدگی بودجه و اقتصاد نفتی در کشورمان حايز اهمیت است.

وی افزود: در سال 1402، بیش از 67 درصد بودجه کشور وابسته به نفت و فرآورده‌های نفتی است که رقم بسیار بزرگی است و مسيولیت بالایی برای مدیران صنعت نفت کشورمان ایجاد می‌کند.

لزوم توجه به بهینه سازی مصرف سوخت

دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اینکه راه اندازی فاز 14 کمک موثری در تامین گاز موردنیاز کشور خواهد کرد، افزود: گرچه راه اندازی این فاز حدود 50 میلیون مترمکعب در روز، به تولید گاز کشورمان اضافه خواهد کرد، اما باید توجه داشت که هم اکنون میزان بالای مصرف، باعث ناترازی در تولید و مصرف گاز می‌شود که این موضوع نیازمند اقدامی جدی از طرف مسيولان است.

وی تاکید کرد: تولید، بدون اصلاح مصرف، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و باعث می‌شود که ناترازی گاز همچنان پابرجا بماند.

حسین زاده حرکت به سمت بهینه سازی مصرف را اقدامی ضروری در مسیر برون رفت از بحران ناترازی گاز دانست و اضافه کرد: در این زمینه وزارت نفت، می‌تواند با راه اندازی پویش‌هایی نظیر پنجره دو جداره یا تبدیل موتورخانه‌ها به پکیج یا بهسازی نیروگاه‌های برق و مسايلی از این قبیل، در این مسیر پیش قدم باشد.

به گفته این مقام مسيول، هر دلار سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی، معادل 7 تا 10 دلار سرمایه گذاری در حوزه تولید است و اگر بنابر رفع ناترازی گاز باشد، لازم است که در اسرع وقت، اقدامات حمایتی در حوزه فرهنگ سازی بهینه سازی سوخت انجام شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد