پیش بینی بورس در آخرین هفته دولت روحانی | بورس صعودی است؟

پیش بینی بورس در آخرین هفته دولت روحانی | بورس صعودی است؟

تحلیل‌گرانی که روند‌های بازار‌های دارایی را مرتبط می‌دانند معتقدند که صعود قیمت دلار به کانال 26 هزار تومانی عاملی در جهت رشد قیمت‌ها در بازار سکه و سهام خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان 3 عامل بنیادی و تکنیکی را عوامل صعودی بازار نامید.

به گزارش نبض بورس؛ در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 5 هزار و 210 واحد بالا آمد و به رقم یک میلیون و 316 هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز نزول 6 هزار و 329 واحدی را ثبت کرد. بدین ترتیب بورس ششمین هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

تداوم بازدهی مثبت شاخص کل

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته هزار و 606 واحد رشد داشت و به رقم یک میلیون و 313 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 210 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.4 درصد شود. شاخص کل در روز‌های دوشنبه و چهار‌شنبه صعود کرد و در روز سه‌شنبه نزولی بود. بازدهی هفته بورس نسبت به بازدهی مثبت 0.44 درصدی هفته پیش افت اندکی کرده است، اما ثبت ششمین هفته صعودی متوالی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس پایتخت دارد، هرچند که از شتاب آن کاسته شده است.

افت شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن در روز دوشنبه صعود کرد و در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه نزول کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 329 واحد پايین‌تر ایستاد و به رقم 396 هزار و 744 واحد رسید و بازدهی منفی 1.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در اولین هفته مردادماه بورس تهران که تنها سه روز کاری داشت، روند تغییرات شاخص کل پرنوسان بود. شاخص کل در روز دوشنبه 12 هزار و 113 واحد صعود کرد، اما در روز سه‌شنبه بیش از 8 هزار واحد تنزل کرد و سپس در روز چهارشنبه رشد اندک هزار و 606 واحدی را ثبت کرد.


بدین ترتیب در 6 هفته اخیر روند بورس صعودی بوده و در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس نسبت به آخرین روز کاری خرداد ماه 147 هزار واحد بالا آمده است. با این حال در معاملات هفته گذشته روند‌های درونی بازار علامت‌های مثبت و منفی متفاوتی داشت. در هفته اخیر شاخص کل صعود کرد، اما شاخص هم وزن افت شدیدی داشت و در هر سه روز کاری تعداد نماد‌های قرمزپوش بازار بیش از نماد‌هایی بود که رشد قیمت داشتند.

در این هفته نقدشوندگی بازار کاهش یافت و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد سهام با افت 16 درصدی به رقم 5 هزار و 458 میلیارد تومان رسید. علاوه بر آن میانگین روزانه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار افزایش 12 درصدی داشت و 55 میلیارد تومان بیش از هفته پیشین بود.   

در مقابل پس از یک هفته وقفه میانگین هفتگی ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و به طور میانگین روزانه 30 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

همچنین در هفته اخیر میانگین ارزش صف‌های خرید پایانی بازار رشد 45 درصدی داشت و در روز دوشنبه معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. اهمیت این نکته وقتی روشن می‌شود که بدانیم در 106 روز معاملاتی گذشته بورس تهران از 25 بهمن 1399 تاکنون تنها در دو روز کاری بازار با مازاد تقاضا بسته شده است. با این حال در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه معاملاتن بازار با مازاد عرضه 12 و 15 میلیارد تومانی به پایان رسید؛ بنابراین می‌توان گفت که روند‌های مثبت بازار سهام همچنان تداوم داشته، اما از قوت و شدت آن کاسته شده است.

در این میان تحلیل‌گران تکنیکی نیز معتقدند شاخص کل پس از شکستن سقف مقاومت یک میلیون و 312 هزار واحد در حال کف سازی است و افت روز سه‌شنبه و رشد اندک روز چهارشنبه همواره در موارد مشابه تکرار شده و قرار گرفتن شاخص در ارقام بالاتر از سطح مقاومت شکسته شده نشان دهنده توان شاخص برای کف سازی و ایجاد روند صعودی جدید در ابتدای هفته پیش رو است. تحلیل‌گرانی که روند‌های بازار‌های دارایی را مرتبط می‌دانند معتقدند که صعود قیمت دلار به کانال 26 هزار تومانی عاملی در جهت رشد قیمت‌ها در بازار سکه و سهام خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان 3 عامل بنیادی و تکنیکی گفته شده را عوامل صعودی بازار نامید.  | منبع: اقتصادنیوز

 

بیشتر بخوانید:

  • تحلیل تکنیکال و بنیادی کچاد
  • کریپتولندی ها اگر کدپستی و شماره ثابت را اشتباه درج کردید، بخوانید!
  • ضرر 30 درصدی پالایشی یکم | از سهام جایزه چه خبر؟
  • اخبار بورس فردا شنبه 9 مرداد 1400 | افزایش سرمایه 739 درصدی یک نماد
  • آیا فضای مجازی موجب ریزش بورس بود؟ + فیلم

  • اخبار بورس فردا شنبه 9 مرداد 1400 | افزایش سرمایه 739 درصدی یک نماد

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد