تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی/ تب قیمت‌های جهانی کم می شود؟

تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی/ تب قیمت‌های جهانی کم می شود؟

رکوردهای رشد قیمت همچنان ادامه دارد و این سوال است که بلاخره تب قیمت ها فروکش می کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی دنیا همچنان در دور تند است، گندم،‌ذرت، دانه های روغنی،شکر، پنبه، قهوه و حتی دام از محصولات اساسی بودند که در آخرین روز کاری هفته افزایش شدید قیمت داشتند.

رشد قیمت ها پس از جنگ روسیه و اوکراین شدت یافته و همچنان ادامه دارد، این دو کشور در مجموع 30 درصد غلات جهان و تامین کننده عمده دانه های روغنی جهان هستند. جنگ صادرات را متوقف یا کند کرده، تولید را هم کم کرده و پیش بینی شده که سال آینده تولید در هر دو کشور کمتر شود،‌ زمین های کشاورزی هم میدان جنگ شده است.

قیمت گندم در آخرین روز کاری هفته 7.25 دلار افزایش را تجربه کرد و هر از این محصول به قیمت 847.75 دلار معامله شد.

ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز از این قافله رشد قیمت ها عقب نماند و هر از این محصول با رشد 1.75 دلار به قیمت 681 دلار به فروش رفت.

دانه روغنی سویا بیشترین رشد قیمت ها را داشت و با 25.25 دلار رشد قیمت به قیمت 1462 دلار معامله شد.

روند رشد قیمت ها به نظر می رسد متوقف نمی شود، افزایش تقاضا از یک سو و اضافه شدن ‌های تولید از سوی دیگر چشم انداز قیمت را در آینده تیره و تار کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین باعث شده توزیع و چرخش کالا بین کشورها بسیار کند و محدود شود زیرا اولا صادرات از سوی این کشورهای قطب تولید غلات دنیا کم شده دوم؛ ذخیره سازی کشورهای مصرف کننده به حداکثر رسیده به طوری که چین نصف غلات صادراتی دنیا را ذخیره کرده است.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد