تشکیل سازمان بازرگانی برای بخش خصوصی مبهم است/ تاسیس وزارت معقول‌تر بود

تشکیل سازمان بازرگانی برای بخش خصوصی مبهم است/ تاسیس وزارت معقول‌تر بود

اقتصاد کلانایلنا نوشت:نايب ريیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل، شرح وظایف و اتفاق‌هایی که قرار است با تشکیل سازمان بازرگانی در تجارت و بازرگانی ما ایجاد شود برای بخش خصوصی شفاف و روشن نیست.

امیرهوشنگ بیرشک در پاسخ به این پرسش که سخنگوی دولت تشکیل سازمان بازرگانی زیر نظر ریاست‌جمهوری را تایید کرد به نظر شما چرا دولت الزام ایجاد این سازمان را احساس کرد؟ گفت: هدف از تشکیل، شرح وظایف و اتفاق‌هایی که قرار است با تشکیل این سازمان در تجارت و بازرگانی ما ایجاد شود برای بخش خصوصی شفاف و روشن نیست.

وی ادامه داد: امیدواریم که نقاط مبهم آن هر چه زودتر برطرف شود؛ آن زمان است که می‌توان درباره چرایی تشکیل آن اظهار نظر قطعی کرد. در حال حاضر به بخش خصوصی اعلام کردند که قرار است سازمان بازرگانی متشکل از نهادها و سازمان‌هایی که در وزارت صمت و کشاورزی فعالیت‌های بازرگانی می‌کنند ایجاد شود. این سازمان‌ها عبارتند از جمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان، سازمان توسعه و تجارت، شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی.

به گفته نايب ريیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران؛ هدف از تشکیل سازمان بازرگانی از سوی دولت برای بخش خصوصی کنگ و مبهم است.

بیرشک در پاسخ به این پرسش که بارها نسبت به بزرگ‌ شدن دولت انتقاد وارد شده است آیا وزارت صمت و بخش بازرگانی وزارتخانه کشاورزی توان مدیریت بازرگانی را نداشت که دولت الزام ایجاد یک سازمان جدید را در دستور کار خود قرار داد؟ افزود: به نظر می‌رسد دولت نمی‌خواهد با این اقدام خود را بزرگ کند اما در مجموع این طرح آنقدر مبهم است که نمی‌توان دقیق درباره آن اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه حوزه بازرگانی در وزارتخانه‌ها متمرکز نیست، اضافه کرد: بخشی از سامانه‌ها در وزارت صمت و بخشی دیگر در وزارت کشاورزی است و این موضوع باعث شده که فعالان بخش‌خصوصی برای پیشبرد کارهایشان مانند توپ به این وزارتخانه و آن وزارتخانه پرتاب شوند. شاید بتوان گفت هدف از تشکیل این سازمان نوعی تمرکز مسيولیت در حوزه بازرگانی است تا دیگر یک وزارتخانه برای پیشبرد کارها از خود سلب مسيولیت نکند؛ به عنوان مثال تا مرحله تولید روغن جزو وظایف وزارت کشاورزی است اما توزیع آن در حوزه اختیارات وزارت صمت است و همین عدم تمرکز برای فعالان اقتصادی مشکلاتی ایجاد کرده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به‌جای سازمان بازرگانی معقول‌تر بود، گفت: امکان نظارت برعملکرد وزارتخانه‌ها نسبت به سازمان‌ها بیشتر است هر چند سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نقاط قوت و ضعف‌های خود را دارد. در مجموع این تصمیم گرفته شده است و امیدواریم که در نهایت به نفع مردم تمام شود.

به گزارش ایلنا، علی بهادری جهرمی سخنگویی دولت از تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که این سازمان فرابخشی و زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری است. جزيیات این لایحه در هماهنگی با نهادها و وزارتخانه‌ها آماده و پس از آن اطلاع‌ رسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

  • اگر قیمت گاز و برق را با اروپا مقایسه می کنید، حقوق کارگر و کارمند را هم با آنجا مقایسه کنید

35220

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد