همه چیز درباره شرکت در مجمع | با فروش سهم، سود مجمع از بین می رود؟

همه چیز درباره شرکت در مجمع | با فروش سهم، سود مجمع از بین می رود؟

بسیاری از سهامداران از طریق صدای سهامدار نبض بورس این پرسش را مطرح کرده بودند که آیا با فروش سهم بعد از بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع، سود تقسیمی دیگر به سهامدار تعلق نمی گیرد؟ در این مطلب به پاسخ این سيوال خواهیم پرداخت.

به گزارش نبض بورس، طبق قانون تجارت شرکت های سهامی عام در پایان سالی مالی موظف به ارايه گزارش عملکرد یک ساله خود در مجمع عمومی سالیانه می باشند. مهمترین ویژگی برگزاری مجمع تصمیم گیری در مورد تقسیم سود بین سهامداران می باشد. سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه‌گذاری خود (dividend gain)، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارايه می‌کنند و در مقابل، مدیران شرکت‌ها برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به تقسیم سود ندارند.

شرکت چقدر بعد از برگزاری مجمع فرصت دارد تا سود را توزیع کند؟

اگر در مجمع تصمیم بر تقسیم سود نقدی گرفته‌شده باشد، شرکت حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع فرصت دارد که این سود را بین سهامداران تقسیم کند.

سود شرکت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مربوط به تقسیم سود، صاحب ‌سهم بوده‌اند مشمول دریافت سود نقدی می‌شوند. لذا لازم است سهامداران در زمان برگزاری مجمع صاحب سهام شرکت مورد نظر باشند تا مشمول دریافت سود شوند. فرقی نمی‌کند که شما دو روز پیش از تشکیل مجمع سهام را خریداری کرده باشید یا از دو سال پیش سهامدار این شرکت بوده باشید. در هر صورت مادامی ‌که در زمان تشکیل مجمع سهام را نفروخته باشید سود نقدی به شما تعلق خواهد گرفت.

با فروش سهم، سود مجمع از بین می رود؟

شایان ذکر است که پس از شرکت در مجمع و تعلق سود به سهامدار، حتی اگر بعد از بازگشایی سهم بعد از برگزاری مجمع سهامدار سهم خود را به فروش برساند باز هم سود به وی تعلق خواهد گرفت.

نماد چه زمانی برای مجمع بسته و بازگشایی می شود؟

سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که نماد سهم دو روز پیش از مجمع متوقف و بسته خواهد شد. اگر علاقه ‌ای به شرکت در مجمع ندارید پیش از توقف سهم آن را به فروش برسانید. همچنین تاریخ بازگشایی سهام دو روز پس از تشکیل مجمع است. اطلاعات مربوط به برگزاری مجامع 10 روز پیش از جلسات با جزییات کاملی چون تاریخ، روز و ساعت، آدرس و … در سایت کدال منتشر می‌شود و سهامداران می‌توانند از آن باخبر شوند.

خوانندگان محترم می‌توانید در صورت مواجهه با هر مشکلی از طریق واتس‌اپ (این لینک) 09222375591 برای صفحه «صدای سهامدار» پیام بفرستید و مشکل خود را با ما در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

  • با عرضه اولیه این هفته آشنا شوید | وهامون کی عرضه اولیه می شود؟
  • اولین خبر درباره عرضه اولیه سپید | سپید امروز بازگشایی می شود؟
  • رشد قیمت بیت کوین پس از اظهارات جدید ایلان ماسک
  • گزارش بورس امروز دوشنبه 4 مرداد 1400

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد