تامین مواد اولیه از چالش‌های اساسی کارآفرینان/ هزینه‌های گمرکی بزرگترین مانع برای واردات مواداولیه است

تامین مواد اولیه از چالش‌های اساسی کارآفرینان/ هزینه‌های گمرکی بزرگترین مانع برای واردات مواداولیه است

اگر نگاهی به واردات مواد اولیه واحد‌های تولیدی بیاندازیم به صورت کامل متوجه می‌شویم که چالش بزرگی بر سر راه واردکنندگان این مواد قرارگرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از نیازهای اصلی بنگاه‌های تولیدی کشور را می‌توان مواد اولیه نام برد و اگر این نیاز به موقع و با هزینه‌ای مناسب فراهم نشود سرانجام تولید کشور را با بحران‌های زیادی رو به رو می‌کند. معضلات ایجاد شده پس از مهیا نشدن مواداولیه مناسب نه تنها صنعت و واحدهای تولیدی کشور بلکه اقتصاد را با تکانه‌های ترسناکی رو به رو می‌کند و در برخی از کالاها مانند غذا و دارو می‌تواند به بحران‌های اجتماعی منجر شود. حال در این وضعیت دولت می‌بایست به طرق مختلف چه از مسیر واردات و چه از راه مدیریت منابع داخلی این مواد اولیه بنگاه‌ها را جبران کند.

مشکلات گمرگی مانعی بزرگ برای واردات مواد اولیه

اگر نگاهی به واردات مواداولیه واحدهای تولیدی بیاندازیم به صورت کامل متوجه می‌شویم که چالش بزرگی بر سر راه واردکنندگان این مواد قرارگرفته است زیرا واردات این مواد به کشور علاوه بر مشکلات رایج در گمرک، مشکلات و چالش های دیگری نیز دارد. در واقع در این نوع از واردات علاوه بر اینکه با قوانین کلی صادرات و واردات مواجه هستیم، باید با قوانین خاص دیگری نیز که در این بخش وجود دارد، برخورد کنیم. واردات هرگونه کالا به کشور شرایط ویژه خود را دارد و هزینه‌های گمرکی آن هم از یکدیگر متفاوت است زیرا دولت بر اساس سیاست‌هایی که پیش گرفته به دنبال حمایت از صنایع داخلی و تامین نیازهای مردم است.

هدف از واردات مواداولیه رعایت اصل مزیت نسبی

البته با وجود موانع و مشکلاتی که بر سر راه واردات مواداولیه وجود دارد و ممکن است که منابع ارزی را تحت تاثیر خود قراردهد و حتی بسیاری از صنایع را به خود وابسته کند اما نمی‌توان آن را ضعف کشور دانست بلکه هر کشور مزیت‌های رقابتی خود را دارد و ایران هم صادرکننده و هم واردکننده محسوب می‌شود. مهم آن است که کشور به دانش و فن برای ایجاد بیشترین ارزش افزوده مجهز شود تا محصولات صادراتی با بیشترین ارزش افزوده به فروش روند و با خام‌فروشی، به ثروت ملی و دارایی نسل‌های آینده خسارتی وارد نشود و این موضوع باید در اولویت تمامی تولیدکنندگان قرار گیرد و مجموعه دولت هم این جمع بندی را داشته باشند.

ضربه بزرگ نوسانات ارزی به تامین مواد اولیه بنگاه‌ها

در سالیان گذشته نوسانات ارزی در داخل کشور به کابوس تولیدکنندگان تبدیل شده بود و افزایش قیمت ارز باعث شد صنایعی را که به مواداولیه وارداتی نیاز داشتند با مشکلات زیادی در تهیه و استفاده آن رو به رو شوند و بسیاری از مواداولیه هم در گمرک سرنوشتی نامعلوم پیداکرده بود تا جایی که صنایع دیگر رمقی برای فعالیت‌های خود نداشتند. از دیگر مشکلاتی که عدم واردات مواداولیه به صنایع داخلی صربه می‌زند کیفیت پایین مواداولیه داخلی است. برای مثال تولید کالاهایی مانند یخچال، امکانات و ماشین‌آلات خاصی نیاز دارد، اما عده‌ای با ماشین‌آلات خیلی ضعیف و قدیمی‌ می‌خواهند این محصول را تولید کنند که این اتفاق به حیثیت صنعت آسیب وارد می‌کند.

تاثیر مواد اولیه مناسب بر رونق بازار

گروهی از کارشناسان حوزه صنعت معتقدند که تولیدکننده اگر مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت مناسب تهیه کند روی قیمت جنس، روی جذب نیروی کار، رونق بازار و خریدار که حرف اول را در بازار می زند تاثیر می گذارد چرا که همه این موارد زنجیره وار به هم مرتبط هستند و به افزایش تولید منجر می شوند.

کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی و تسهیل قوانین گمرکی راه حل تامین مواداولیه مرغوب بنگاه‌ها

به نظر می‌رسد که دولت برای تکمیل پازل‌های حمایتی خود از تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌بایست مسايل و مشکلات مربوط به مواداولیه را حل کند. حال اینکه دولت با چه ابزاری می‌تواند در این زمینه ورود کند باید از دو جنبه آن را مورد بررسی قرارداد. در ابتدا دولت وظیفه دارد با مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی این امکان را به واردکننده دهد که پیش بینی خود را بالاتر برد و برای تهیه مواداولیه هر روز شاهد تغییر قیمت‌ها در نرخ ارز نباشیم. پس از کنترل این موضوع باید به سراغ تسهیل قوانین گمرکی رود و برای کارآفرینان و تولیدکنندگان امتیازاتی را قايل شود که تسریع در ترخیص کالا شکل گیرد و بهای آن صرفه اقتصادی را برای آنان داشته باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد