بیش از 50 درصد بار شبکه برق کنترل‎‌پذیر می‌شود

بیش از 50 درصد بار شبکه برق کنترل‎‌پذیر می‌شود

ایلنا: مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه شرکت‌های توزیع در صنعت برق دارنده نقش کانونی هستند، گفت: با نصب کنتورهای هوشمند، قطعا بیش از نیمی از بار شبکه کنترل پذیر و...

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "آرش کردی" صبح امروز سه‌شنبه در آيین افتتاحیه کنفرانس منطقه‌ای سیرد که به عنوان مهم‌ترین رویداد علمی صنعت توزیع برق در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، بر نقش کانونی شرکت‌های توزیع در برق تاکید و با بیان اینکه برخی از فعالیت‌ها و طرح‌ها باید پیش از این‌ها آغاز می‌شد، اظهار کرد: در بخش تولید، توزیع و انتقال به‌صورت‌ سنتی پیش می‌رفتیم تا زمانی که به محدودیت‌های مالی و ... برخورد نکردیم، در فرایندهای بازنگری نشد.

وی گفت: محدودیت‌ها و تغییر نیازها باعث بازنگری در عرصه توزیع برق و به ویژه مدیریت تقاضا شد که موضوعات مهمی مانند اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و بخش توزیع برق، بهبود حاکمیت شرکت‌های توزیع برق، هوشمندسازی و ارتباطات هوشمند با مشتریان، تاب آوری و قابلیت اطمینان بودن و غیره مورد توجه قرار گرفت.

کردی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ادامه داد: با توجه به‌ برنامه‌های تعریف شده برای کاهش مصرف در پیک تابستان 1401، شرکت‌های توزیع در کنار تولید، بیشترین نقش تعرف شده را دارند که باید در عرصه مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا جدی‌تر پیش بروند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصوبه دولت در خصوص تعرفه‌ها از بهمن‌ماه کلید خواهد خورد، بر ضرورت آگاه سازی مشترکان ونقش روابط عمومی و ها رسانه ها تاکید کرد و در عین حال خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز شرکت‌های توزیع، پایه و اساس تحول در عرصه مدیریت تقاضا و مصرف هستند که لازم است اقدامات خود را در انجام صحیح این مصوبه اجرایی کنند.

وی با تشریح مصوبه اخیر دولت تصریح کرد: دولت در مصوبه خود به دنبال تمرکز بر روی بخش خانگی و اصلاح الگوی مصرف است که در این راستا باید قرايت، کنترل پذیری تعرفه و ... با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل شرکت توانیر نصب کنتورهای هوشمند را مهم‌ترین ابزار کنترل بار شبکه برشمرد و افزود: به این منظور طرح فهام که از سال‌ها پیش تعریف شده بود، امسال با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و مشترکان دیماندی، پرمصرف و صنعتی را به صورت صد درصد تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: اگر موضوع تعرفه‌ها و هوشمندسازی کنتورهای برق در کنار هم به صورت صحیحی پیش رود، به هدف‌گیری مدیریت مصرف 10 هزار مگاواتی در تابستان خواهیم رسید.

کردی در پایان با بیان اینکه شرکت‌های توزیع، نقشی کانونی در این تحولات دارند، تصریح کرد: برای اطلاع‌رسانی در خصوص موضاعاتی مثل نحوه و میزان مصرف به مشترکان، نیازمند نصب کنتورهای هوشمند هستیم که باید اقدامات مطرح شده با جدیت پیگیری شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد