خودکفایی 100 درصدی در تولید آجر نسوز

خودکفایی 100 درصدی در تولید آجر نسوز

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: آمادگی داریم که تمامی نیاز کشور به آجرهای نسوز را تامین کنیم، همانطور که تاکنون در پروژه‌های بسیاری این کار را انجام داده‌ایم و در تمامی پروژه‌ها، کیفیت بالای تولیدات ایرانی آجر نسوز مشخص است، اما در این بین نیازمند این هستیم که پروژه‌های جدید از واردات کالاهای مشابه ساخت داخل در بحث آجرهای عایق نسوز، منع شوند؛ تا ظرفیت های ملی ایجاد شده در زمینه تولید این محصولات، برای کشور حفظ شود.

به گزارش ایسنا، علی شفیق در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در نشستی خبری با بیان اینکه شرکت فعال در این حوزه دانش بنیان بوده و بزرگترین واحد تولیدکننده آجرهای نسوز سبک خاورمیانه است، اظهار کرد: این شرکت در زمره فعالان خاص در زمینه تولید و تامین آجرهای نسوز واحدهای صنعتی از جمله واحدهای نفتی، پتروشیمی و فولادی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته تمامی شرکت‌های صنعتی، نفتی، پتروشیمی و فولادی آجرهای نسوز را از کشورهای خارجی با قیمت‌های بسیار بالا وارد می‌کردند، گفت: بعد از احداث شرکت دانش بنیان تولید کننده آجر عایق نسوز در ایران، توانستیم در سال 1382، این بازار را از کشورهای اروپایی بگیریم.

وی ادامه داد: اولین محصول آجر نسوز تولیدی ایران به پتروشیمی جم ارايه شد و بعد از آن، 30 پروژه فولاد و 14 پروژه پتروشیمی با تولیدات آجر نسوز ایرانی تجهیز شدند که بسیاری از این شرکت‌ها سالهاست در مدار بهره برداری هستند، برخی آماده ورود به مدار بهره برداری هستند و برخی نیز هنوز در مراحل مختلف تکمیل قرار دارند که در این زمینه پروژه های پتروشیمی بوشهر، کنگان و دهلران، در حال حاضر در حال دریافت محصولات آجرنسوز ما هستند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه آجر عایق نسوز تولید ایران از نظر کیفیت و قیمت با نمونه های تراز اول اروپایی قابل مقایسه است، گفت: برتری کیفیت آجر نسوز تولید ایران، توسط تمامی 30 پروژه فولادی و 14 پروژه پتروشیمی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

شفیق با بیان اینکه نیاز داخلی به آجر عایق نسوز سالانه به طور متوسط حدود 1.5 میلیون عدد بوده و درحالی که تا سال گذشته ظرفیت تولید آجر نسوز 1.5 میلیون عدد بود، به خاطر افزایش تقاضای آجرنسوز در داخل کشور، این ظرفیت را به 2.5 میلیون عدد در سال افزایش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تمامی فرآیند تولید آجر عایق نسوز در این کارخانه و همچنین ماشین‌آلات مورد استفاده به صورت دانش بنیان توسط متخصصان ایرانی طراحی و اجرا شده است، گفت: در تولید آجر عایق نسوز خودکفایی کامل علمی و اجرایی داریم با وجود آنکه می توانیم تمامی نیاز داخل در تمامی پروژه های نفتی و صنعتی را با بهترین کیفیت تامین کنیم، شاهد هستیم که اخیرا در برخی طرح‌ها و پروژه‌ها، به دنبال واردات آجر عایق نسوز هستند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در شرکت صنایع دیرگداز 180 اشتغال زایی مستقیم و حدود دو دهه فعالیت مستمر دانش بنیان داریم، گفت: برای سال جاری از قبل قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم ولی اگر برای سال آینده از امسال قراردادهای ساخت و تامین آجر عایق نسوز را در طرح‌های جاری کشور امضا نکنیم، این کارخانه دانش بنیان در سالی که با نام اشتغال و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عجیب است، با چالش جدی مواجه می شود.

شفیق اظهار کرد: برخی واحدهای پتروشیمی در سال 1395 بدون توجه به به خودکفایی موجود در کشور در زمینه تولید آجرهای نسوز، اقدام به واردات آجرهای نسوز کم کیفیت از چین کرده بودند که تمامی این واحدها در سالهای قبل با مشکل مواجه شدند و مجبور به مراجعه به ما جهت ترمیم پروژه خود و تامین آجرهای نسوز باکیفیت ایرانی و جایگزینی آن با آجرهای آسیب دیده کم کیفیت خارجی شدند.

به گفته وی به نظر می رسد برخی کارفرمایان به دلایل مختلف، واردات کالا از خارج از کشور را به تامین جنس داخلی ترجیح می‌دهند که از جمله این دلایل می توان به سفرهای خارجی و دلالی برخی واسطه ها اشاره کرد؛ اظهار کرد: همچنین برخی کارفرماها به بهانه اینکه شرکت ما در وندورلیست های شرکت های پتروشیمی خارجی نیست، ما را در پروژه هایی که طرح، فاینانس یا لایسنس از شرکت های خارجی گرفته شده شرکت نمی دهند؛ این درحالی است که اگر کارفرما بخواهد طراح خارجی نمی تواند از خرید ایرانی تجهیزاتی مثل آجر نسوز جلوگیری کند و این دلیل، تنها بهانه ای از سوی کارفرماها برای خرید خارجی است.

این فعال صنعت نفت تاکید کرد: درخواست ما از تصمیم گیران صنعت نفت این است که وقتی شرکت‌های دانش بنیان اقدام به ایجاد ظرفیت در تولید تجهیزات داخلی صنعت نفت می کنند، با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شرایط توسعه فعالیت آنها را فراهم کنند؛ نه آنکه این شرکت‌ها که فعالیت شان از هر نظر به نفع اقتصاد کشور است، با بازشدن شرایط واردات کالا، به دست فراموشی سپرده شوند و کارفرمایان بدون توجه به ظرفیت های موجود در داخل، به واردات کالای مشابه سال داخل حتی با قیمت گران تر و کیفیت پایین تر اقدام کنند.

شفیق با بیان اینکه درحال حاضر سه طرح بزرگ پتروشیمی بدر شرق، پتروشیمی آرمان متانول و پتروشیمی سینا در حال اجرا است و این طرح ها نیاز به آجرهای عایق نسوز باکیفیتی دارند که هم اکنون در ایران در حال تولید است، اظهار کرد: متاسفانه مسيولان تصمیم گیر در این شرکت‌ها، علی رغم نامه نگاری های متعدد، اقدام به خرید داخلی آجر نسوز نکرده‌اند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت  با بیان اینکه برای حمایت از تولیدات دانش بنیان، ضروری است که واردات محصولات مشابه سال داخل ممنوع باشد، گفت: مگر هر سال چند طرح پتروشیمی در کشور اجرا می‌شود؟ اگر این طرح ها از تولیدات داخلی استفاده نکنند، باید بساط تولید داخل را جمع کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد