با بحران مسکن چه باید کرد؟/ می توان به هر ایرانی 200 متر زمین داد

با بحران مسکن چه باید کرد؟/ می توان به هر ایرانی 200 متر زمین داد

کارشناس حوزه مسکن گفت: اولین حق مستضعفین، حق بهره‌برداری از زمین است و حتی اگر یک درصد مساحت ایران را در نظر بگیریم،...

به گزارش خبرگزاری برنا ، وضوع مسکن بار دیگر با بی توجهی دولت یازدهم و دوازدهم در بحث تولید و قطع فعالیت پروژه مسکن مهر پس از گذشت 8 سال به بحران تبدیل شده است و امروزه شاید آن هستیم که با توجه به گسترش جمعیت، افزایش قیمت‌ها و تقاضای روز افزون به مقوله مسکن این نیاز ابتدایی با سختی رفع می‌شود.

حالا اگر حتی بتوانیم از مقوله خرید و فروش گذر کنیم، آن چیز که بیشتر عامل بحرانی شدن وضعیت مسکن شده، افزایش اجاره بها و در عین حال فشار به قشر اجاره نشین‌هاست. حال با توجه به اهمیت این موضوع، بررسی و حرکت در مسیر به دستآوردن راه‌حلی در جهت عبور از بحران مسکن، برنامه جهان آرا در پخش دوشنبه شب خود این موضوع را با دعوت از هادی عباسی، کارشناس حوزه مسکن و علی فرنام، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث قرار داده است.

این دو کارشناس حوزه مسکن موضوعات مهمی را در برنامه شب گذشته مطرح کردن که بخش‌های مهم آن را با هم مرور می‌کنیم.

یک سوم اقتصاد کشور تحت تاثیر مسکن است

هادی عباسی، کارشناس حوزه مسکن گفت: 250 هزار واحد مسکونی باقیمانده از دولت قبل وجود داشت که دولت جدید می‌توانست با اختصاص تیمی ویژه، آنها را طی این 9 ماه به سرانجام برساند ولی هنوز 200 هزار واحد تکمیل نشده‌اند و اگر کار به همین منوال باشد، دو سال دیگر هم این وضعیت طول می‌کشد.

وی افزود: ريیس سازمان برنامه و بودجه گفته است پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تورم‌زاست در حالیکه این یک تکلیف قانونی است. وقتی برخی افراد هزاران میلیارد تومان وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند، تورم‌زا نیست آن وقت 200 میلیون وام به روستایی‌ها تورم می‌آورد؟

کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: دولت سیزدهم در این 9 ماه می‌توانست با تکمیل 250 هزار واحد خانه باقیمانده، اجرای قانون نوسازی 500 هزار واحد روستایی و ارايه تسهیلات ساخت به مالکان زمین به تعداد 500 هزار واحد، یک گام عملی بردارد ولی این موارد محقق نشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اولین حق مستضعفین، حق بهره‌برداری از زمین است و حتی اگر یک درصد مساحت ایران را در نظر بگیریم، به هر ایرانی 200 متر زمین می‌رسد. قانون داریم که زمین باید به صورت اجاره‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد ولی چرا این حق را نمی‌دهند؟ در ستاد دولت باید وقت بیشتر و نگاه جدی‌تری برای مسکن وجود داشته باشد.

عباسی در ادامه گفت: در 9 ماه گذشته فقط 3 جلسه شورای عالی مسکن تشکیل شده است. یک سوم اقتصاد کشور تحت تاثیر مسکن است ولی نگاهی سطحی به این مسيله وجود دارد جالب اینکه این حوزه هیچ وابستگی به مذاکرات و تحریم هم ندارد ولی می‌تواند رضایتمندی و اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: پیشنهاد این بود که بحث مالیات بر عایدی سرمایه فعلا فقط در حوزه مسکن تصویب شود ولی در مجلس آمدند و گفتند همه چیزها اعم از خودرو و دیگر چیزها؛ اما سنگ بزرگ علامت نزدن است و بعضی‌ها بلدند چکار کنند که با بزرگ‌ کردن مسيله، اصل کار انجام نشود!

کارشناس حوزه مسکن یادآور شد: دلیل ادغام راه و شهرسازی، تاثیر حمل و نقل بر توسعه شهری بود ولی روان‌سازی این مسيله و توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای به شهرهای کوچک در اطراف شهرهای بزرگ در همین 9 ماه هم انجام نشده است. البته ترک فعل‌های 8 ساله، مشکلات انباشته‌ای را برای دولت فعلی به جا گذاشته است.

حوزه مسکن، پیشران اقتصاد کشور است در این حد که زمان اجرای طرح مسکن مهر گفته بودند فروش تن ماهی هم زیاد شده، چون کارگران فراوانی که مشغول بکار هستند برای وعده ناهار تن ماهی می‌خریدند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد