شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه های توسعه

شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه های توسعه

در نشست علمی تخصصی مرکز مطرح شد: طراحی و سنجش شاخص عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هست.

به گزارش خبرگزاری برنا، هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه با سخنرانیدکتر ابوالقاسم نادری؛ استاد دانشگاه تهران و خانم دکتر رضوان حکیم زاده؛ عضو هیيت علمی دانشگاه و معاون وزیر آموزش و پرورش با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحب­نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه­های اجرایی ملی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ابوالقاسم نادری در خصوص بحث عدالت آموزشی در کشور گفت: طراحی و سنجش شاخص های عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هستند. واضحترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست. که متاسفانه اجرا نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گام آخر پیوند دادن شاخص ها و معیارهای تحقق عدالت آموزشی با منابع و ردیف های اعتباری است که باید توجه ویژه ای در برنامه هفتم توسعه به این مهم اتفاق بیفتد.

نادری در تشریح تدوین عدالت آموزشی در برنامه هفتم بر شاخص سازی تاکید کرد و افزود: ما باید به لحاظ نظری به یک توافق بر سر مفهوم عدالت آموزشی دست پیدا کنیم و این مهم را نباید از یاد ببریم که برابری آموزشی مفهومی در مقابل عدالت آموزشی است.

وی در تشریح تفاوت دو مفهوم برابری و عدالت آموزشی گفت: در مفهوم برابری آموزشی همواره به توزیع برابر منابع دولتی توجه می شود اما باید در مفهوم عدالت آموزشی باید علاوه بر منابع به اصل پیامد های برابری آموزشی و بازار کار توجه ویژه ای شود.

این عضو هیيت علمی دانشگاه در خصوص تعریف ساده عدالت آموزشی گفت: بهره مندی به اندازه استحقاق به معنای عدالت آموزشی است.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: ما در اصل عدالت آموزشی باید با استفاده از سازکار های متنوع بتوانیم تخصیص منابع را به صورت هدفمند پیش ببریم. با سازکار های دانش آموز محور و عملکرد محور و حتی پیامد محور می توانیم در تخصیص منابع به بهترین شکل عمل کنیم.

در ادامه این نشست خانم دکتر رضوان حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سخنران دوم ضمن تقدیر از برگزاری این نشست گفت: چنانچه بپذیریم آموزش به عنوان یک اصل توسط دولت برای مردم باید فراهم شود باید به این سوال جواب دهیم چرا کماکان در برخی از نواحی کشور دانش آموزان از آموزش باکیفیت نمی توانند به شکل مطلوبی برخوردار باشند.

این عضو هیيت علمی دانشگاه ادامه داد: باید مبتنی بر فرمایش رهبری، شرایط برای رشد دانش آموزان عزیز در مناطق دور دست و مناطق برخوردار کشور به یک کیفیت فراهم شود.

وی ادامه داد: ما در تعریف عدالت آموزشی بر این اصل تاکید داریم که حرکت از دسترسی آموزشی باید به سمت برخورداری از فرصت های یادگیری با کیفیت باشد. در واقع دسترسی به فرصت های یادگیری با کیفیت تحقق عدالت آموزشی را فراهم می کند.

این مقام مسيول آموزش و پرورش تاکید کرد: دسترسی به آموزش برای همه و برابری فرصت های یادگیری به عنوان دو اصل اساسی در بحث تحقق آموزش به شمار می رود.

حکیم زاده افزود: در دسترس بودن آموزش برای همه، دسترسی خود دانش آموز به آموزش، سازگاری نظام آموزشی با نیاز ها و همچنین تعامل منصافانه با همه اقشار به عنوان چهار اصل اساسی عدالت آموزشی به شمار می رود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: الزامی کردن دوره دبستان در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت مدارس دو زبانه به صورت رایگان، اصلاح سیاست های جذب معلمین در مناطق محروم، عزم ملی در تولید تبلت ملی به منظور استفاده همه دانش آموزان، اصلاح سیاست های منتج به کالایی شدن آموزش و همچنین طراحی مدل کیفیت بخشی به مدارس دولتی به عنوان راهکارهای عملی در تحقق عدالت آموزشی می بایست مدنظر قرار بگیرد.

در پایان این نشست برخی از صاحبنظران و شرکت کنندگان به بیان دیدگاه ها و سوالات خود پرداختند.

لازم به ذکر است این هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی مرکز با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه روز چهارشنبه 29 تیر ماه سال 1401، ساعت ده الی سیزده ظهر بود که به همت دفتر آموزش و ترویج مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با حضور صاحب نظران ملی و استانی برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد