بودجه به صورت غیرمستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود/ یک میلیون و 500هزار واحد، سقف شاخص کل در دو سال آینده

بودجه به صورت غیرمستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود/ یک میلیون و 500هزار واحد، سقف شاخص کل در دو سال آینده

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین به تشریح وضعیت بازار سهام در آینده پرداخت.

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، درباره روند بازار با توجه به تصویب کلیات بودجه 1400 گفت:  بازار سهام در وضعیت حال حاضر، کمترین تاثیر را از بودجه خواهد پذیرفت. با توجه به کسری بودجه سال آینده، دولت حجم زیادی تامین منابع از بازار سرمایه خواهد داشت.

توکلی در ادامه افزود: بحث حجم انتشار اوراق ، هیچ ارتباط مستقیمی با بازار سرمایه ندارد. زیرا بازار سهام و بازار بدهی، دو بازار کاملا جداگانه هستند که تاثیر زیادی بر یکدیگر ندارند. وی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم دولت در سال آینده اشتباهاتی که در سال جاری داشت را تکرار کند. البته این احتمال وجود دارد که دولت کسری بودجه را در قالب تغییر برخی پارامترهای اقتصادی مثل حق بهره‌برداری معادن یا نرخ خوراک پتروشیمی ها  یا پالایشگاه ها  تامین کند که بدیهی است این موضوع بر سود شرکت‌ها فشار وارد خواهد کرد.

توکلی در مورد پیش‌بینی خود از تورم سال آینده گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده، معمولا در سال‌هایی که دولت تغییر می‌کند، تورم نقطه به نقطه کاهش می‌یابد. اما مقدار آن را نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد. وی افزود: بعید است که تورم میانگین در سال آینده به کمتر از 40درصد برسد، اما تورم نقطه به نقطه، به کمتر از 27 یا 28درصد خواهد رسید.

توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سهام در سال آینده به اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد یا خیر؛ گفت: پاسخ به این پرسش بستگی به مقدار شاخص کل تا پایان سال جاری دارد.

وی درباره روند شاخص کل بورس گفت: شاخص در دو سال آینده بین یک تا یک میلیون و 500هزار واحد در نوسان خواهد بود، اما نمی‌توان گفت شاخص در سال 1400 به چه مقدار خواهد رسید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد