قیمت لبنیات در بازار چرب‌تر می‌شود!

قیمت لبنیات در بازار چرب‌تر می‌شود!

روزنامه آرمان ملی در گزارشی وضعیت قیمت لبنیات در بازار را بررسی کرده.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی وضعیت قیمت لبنیات در بازار را بررسی کرده.

* بالاخره قیمت شیرخام با مصوبه از 4500 تومان بــه 6400 تومان افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت درحالی اتفاق افتاد که انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اعتراض نسبت به این قیمت، خواستار این شد که تعداد محصولات دارای قیمت مصوب کاسته شود و از 10 قلم به 3 قلم کاهش یابد تا کارخانه‌های تولیدی متحمل ضرر کمتری شوند.

* بر آن اساس منبع تنها شیر، پنیر و ماست ساده با قیمت مصوب عرضه می‌شوند! ضمن اینکه آنها معتقد بودند در صورتی که قیمت شیرخام نیز 6400 تومان تعیین شود با جایزه چربی و کرایه حمل آن 6600 تومان به دست صنایع می‌رسد و محصولات لبنی نیز بیش از 70 درصد افزایش قیمت خواهند داشت که عملا از قدرت خرید بسیاری از مردم خارج است. براساس آخرین اتفاقات، حال وزارت جهاد این مبلغ را قیمت خرید تضمینی شیر قرار داده و از امروز هم کارخانجات و صنایع لبنی باید شیر را با همین قیمت خریداری کنند. قیمتی که به رشد 60 تا 70 درصدی محصولات لبنی منجر خواهد شد. و البته صنایع لبنی نیز علاوه بر اجرای سیاست‌های خود برای به تعویق انداختن مصوبه افزایش قیمت شیر از پیش از ورود وزارت جهاد به مقوله خرید تضمینی به صورت چراغ خاموش نسب به افزایش قیمت برخی از محصولات با بهانه افزایش قیمت شیر اقدام کرده‌اند. ‎

* براساس اطلاعاتی که به دست آمده است وزارت صمت که تا پیش از این مسيولیت تنظیم بازار محصولات لبنی و شیرخام را بر عهده داشته و قیمت اعلام می‌کرده این وزارتخانه به روایت رزم‌حسینی، وزیر صمت از اسفند 99، به روایت خاوازی وزیر جهاد کشاورزی از دوم مرداد امسال و به روایت گیلانپور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب‌و‌کارهای کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری هفته گذشته مسيولیت قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی براساس قانون انتزاع به وزارت جهاد عودت داده شده است یعنی مسيولیت قیمت‌گذاری برعهده آنها است، اما وزارت جهاد به دلیل اینکه هم زیرساخت‌ و تشکیلات و کارشناس لازم و همچنین ابزارهای قانونی لازم را برای ارزیابی قیمت‌ها در اختیار ندارد، از ابزار قانونی شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک که قیمت خرید تضمینی اعلام می‌کند؛ برای شیرخام استفاده کرده است. درحالی‌که قیمت 6400 تومان برای شیرخام اعلام کرده قیمت محصولات لبنی را اعلام نکرده است.

* یعنی درحالی‌که شیرخام با قیمت 4500 تومان در بازار با قیمت 5500 تومان مبادله می‌شد از امروز کارخانه‌ها مجبورند 6400 تومان شیرخام را خریداری کنند به این دلیل وزارت جهاد کشاورزی کف قیمت خرید تضمینی را اعلام کرده ولی این وزارتخانه به‌عنوان متصدی هنوز قیمت محصولات لبنی را علام نکرده است! طبق برآوردهای سازمان حمایت از مصرف‌کننده اگر قیمت 6400 تومانی ملاک پرداخت قیمت شیرخام باشد محصولات لبنی نزدیک به 60 درصد باید افزایش قیمت داشته باشند.اتفاق اشتباهی که در این باره رخ داده و برخی از فعالان حوزه لبنیات به آن اشاره دارند این است که سابق سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار زمانی‌که قیمت شیرخام و محصولات لبنی را اعلام می‌کردند سقف قیمت شیرخام را اعلام می‌کردند.

* بهترین کیفیت شیرخام مثلا باید 6400 تومان قیمت‌گذاری می‌شد به عبارت ساده‌تر این قیمت باید سقف خرید تضمینی شیرخام می‌بود. لبنیاتی‌ها معتقدند در این صورت قیمت خرید شیرخام برای آنها با همه هزینه‌ها به 7 تا 8 هزار تومان می‌رسد. این در شرایطی است که وزارت جهاد باید براساس قانون انتزاع قیمت محصولات لبنی را هم براساس قیمت شیرخام اصلاح کند که این کار را نکرده است. در حقیقت از امروز صنایع لبنی براساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی مجبورند شیرخام را 6400 تومان از دامداران خریداری کنند درغیراینصورت خود وزارت جهاد خریدار شیرخام خواهد بود.

* صنایع لبنی پیشتر گفته بودند اگر قرار باشد شیر را با همین قیمت خریداری کنند باید به همین میزان قیمت محصولات هم افزایش قیمت داشته باشد ولی خودشان جرات اصلاح قیمت‌ها را نداشتند. زمانیکه شرکتی مواد اولیه‌اش که 65 درصد ضریب تاثیر در محصولات دارد را با افزایش 4500 تومان به 6400 تومان و 6500 تومان درب کارخانه تحویل می‌گیرد؛ طبیعی است که برحسب همین میزان افزایش باید به قیمت محصولات خود اضافه کند. این صنایع لبنی معتقدند وقتی شیرخام 4500 تومانی را 5500 تومان می‌خرند باید هم قیمت محصولاتشان را افزایش بدهند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد