مجلس، کلیات اصلاحیه بودجه 1400 را تايید کرد

مجلس، کلیات اصلاحیه بودجه 1400 را تايید کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال 1400 را تصویب کردند.

خبرگزاری مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه 1400 را به تصویب رساندند.

گفتنی است، وکلای ملت 14 بهمن ماه، کلیات لایحه بودجه سال 1400 را با 99 ‌رای موافق، 148 ‌رای مخالف و 12 ‌رای ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس رد کردند و بر این اساس دولت روز گذشته لایحه اصلاحیه بودجه سال 1400 را تقدیم مجلس کرد.

قالیباف لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد

ريیس مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه 1400 آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد و اعلام کرد مجلس از روز یک شنبه هفته آینده بررسی جزيیات بودجه را در صحن مجلس آغاز می کند.

اعلام جزيیات اصلاحات لایحه بودجه 1400

ایلنا نوشت: سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: نرخ ارز ترجیحی فعلا همان نظر رییس جمهوری است یعنی برای کالاهای اساسی و دارو تداوم پیدا می‌کند.

مژگان خانلو درباره تغییرات بودجه 1400 در اصلاحاتی که دولت انجام داد اظهار داشت: سقف لایحه بودجه در اصلاحیه به 854 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: لایحه بودجه در ابتدا با سقف 841 هزار میلیارد تومان به مجلس ارايه شد اما با توجه به نامه رهبری اصلاحاتی در آن انجام دادیم و باید برداشت صندوق به 20 درصد خود برمی‌گشت که این حدود 90 هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد می‌کرد و باید در بودجه دیده می‌شد.

سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 افزود: همان زمان اعلام کردیم 53 هزار میلیارد تومان سقف اوراق را افزایش می‌دهیم و 40 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌کنیم به عبارت دیگر 50 هزار میلیارد تومان درآمد افزایش می‌یافت و 40 هزار میلیارد تومان هزینه کم می‌شود که مابه‌التفاوت اینها 13 هزار میلیارد تومان بود که این عدد به 841 هزار میلیارد اضافه شده و در اصلاحیه به 854 هزار میلیارد تومان رسیده است.

خانلو با بیان اینکه در دل این اصلاحات همان صرفه‌جویی را انجام دادیم گفت: در آن زمان که لایحه در کمیسیون تلفیق در دست بررسی بود قرار بود 40 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با عدم تخصیص انجام شود اما در حال حاضر این 40 هزار میلیارد تومان ارا از هزینه‌ها کم کردیم و با این اصلاح لایحه دوباره به مجلس تحویل شده است و همچنین 50 هزار میلیارد تومان را هم در درآمدها اعمال کردیم.

وی با اشاره به نامه رهبری برای اصلاح بودجه 1400 گفت: نامه مقام معظم رهبری سه بخش افزایش درآمد، صرفه‌جویی هزینه‌ها و پرداخت سررسید صندوق توسعه ملی در سال 1400 را داشت که با توجه به بند آخر سه هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه اضافه شد و ما با اعمال هر سه دستور رهبری لایحه را اصلاح و به بودجه تحویل دادیم.

سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 ادامه داد: در این میان کمیسیون تلفیق هم اصلاحیاتی را در نظر گرفته بود که دولت با آن موافق بود از جمله افزایش تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند، اصلاح درآمد دولت از حق معادن، کمک به صندوق‌های اجتماعی، رتبه‌بندی معلمان، هم‌سان‌سازی که البته این موضوعات در لایحه بودجه دیده شده بود اما در راستای تقویت آنها اصلاحاتی را انجام دادیم.

خانلو افزود: از دیگر اصلاحات در نظر گرفتن سقف برای حقوق‌های بالا بود.

وی با اشاره به مهم‌ترین بخش اصلاحات لایحه بودجه 1400 گفت: مهم‌ترین تفاوت در اصلاحیه بحث ارز تعدیلی و میزان درآمدهای نفتی بود که درآمدهای نفتی همان 199 هزار میلیارد تومان اعمال و به مجلس ارايه شد که البته نظر مجلس 250 هزار میلیارد تومان بود.

خانلو ادامه داد: نرخ ارز ترجیحی هم فعلا همان نظر رییس جمهوری است یعنی برای کالاهای اساسی و دارو تداوم پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 تاکید کرد: در تبصره یک این اجازه به دولت داده شده است که ظرف شش ماه نرخ ارز ترجیحی به تدریج تعدیل شود.

وی ادامه داد: نظر مجلس این بود که حقوق ورودی کالا با ارز نیمایی حساب شود که این آثار تورمی داشت و رژیم تجاری را هم تغییر می‌داد از این رو مشکلاتی ایجاد می‌شد بنابراین تصمیم این است که تا شش ماه به صورت تدریجی در این باره تصمیم بگیریم.

خانلو درباره تعیین تکلیف یارانه در لایحه بودجه 1400 گفت: 106 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای یارانه حذف شده و یارانه قبلی ادامه دارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد