گام دیگر بازار در ادامه گام های مثبت گذشته

گام دیگر بازار در ادامه گام های مثبت گذشته

انتظار می‌رود پس از هیجان محدود ابتدای وقت معاملاتی، بازار قدم دیگری در ادامه قدم‌های آرام مثبت 10 روز معاملاتی گذشته بردارد.

به گزارش بورس نیوز، سهامداران عزیز باید توجه داشته باشند که در نخستین روز معاملاتی بازارسرمایه باید کاملا با احتیاط گام‌های سرمایه‌گذاری و سهامداری را بردارند زیرا گرگ‌های حیلگر کاملا در کمین نشسته‌اند اما؛ با آنکه تابلوی بورس تهران نشان داد که یک گام دیگر، به‌سمت هدف 1/540 میلیون واحد بردارد ولی انتظار هیجان کاملا زیر تابلوی بازار وجود دارد.

سهامداران تازه‌وارد دیروز که به تازگی با چند و چون سرمایه‌گذاری و زیرنظر گذاشتن بازارهای موازی توانسته‌اند گام‌های رشد را طی کنند می‌دانند که نرخ‌های کامودیتی‌ها در شرایطی مناسبی بسته شده و جهش‌های قیمتی به خصوص در روی با رشد 100 دلار نیز توانسته بازاری دلنشین را محیا کند.

از طرف دیگر انتخاب مجدد صالح آبادی به‌عنوان ريیس کل بانک مرکزی نیز جزو اخبار مثبت هفته گذشته بود که باید در انتظار حرکت‌های مثبت برای بازارسرمایه نشست اما؛ امیدواریم که اینبار، گل‌به‌خودی را شاهد نباشیم.

حال باید دید که در آینده اقتصاد می‌توان اقتصاد بانک‌محور را کمرنگ‌تر دید و به سوی اقتصاد بورس محور گام برداشت.

کاهش قیمت دلار

همانطور که در روزهای گذشته نیز عنوان شد، نخستین شوک از تعیین و ورود ريیس جدید بانک مرکزی به ساختمان میرداماد عقب‌نشینی هرچند ظاهری دلار بود و این ارز این روزها در مرز 27هزار و 930 تومان دست به دست می‌شود.

نفت همچنان در حال صعود

قیمت نفت برنت در معاملات روز گذشته 0.13 درصد افزایش یافت و به 82.53 دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده برنامه‌ای برای کاهش ذخایر نفتی خود، برای کاهش قیمت بنزین دارد به گوش می‌رسد و نگرانی‌های ناشی از عرضه، به وجود آمده است.

در شرایطی که اوپک پلاس تصمیم گرفت تا 400 هزار بشکه در روز افزایش سهمیه تولید نفت خود را برای ماه نوامبر حفظ کند در همان زمان، افزایش غیرمنتظره موجودی نفت خام ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد تقاضای ضعیف سوخت افزایش داد. در عین حال، افزایش قیمت گاز و میزان تغییر سوخت از گاز به نفت نیز عامل اصلی نگرانی‌ها محسوب می‌شود.

افزایش قیمت جهانی طلا

انس جهانی طلا در میان دلار ضعیف، 3.55 واحد افزایش یافت؛ و در 1758 دلار در هر انس در حال معامله است.

از طرفی بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده روز گذشته به بالاترین سطح 4 ماه گذشته 1.57 درصد رسید.

از شرق تا غرب

شاخص سهام نیکی ژاپن در معاملات روز گذشته 370 واحد افزایش یافت. ريیس بانک ژاپن انتظار دارد شاخص بهای مصرف کننده خالص به تدریج افزایش یابد. وی همچنین اظهار داشت که اقتصاد ژاپن روند رو به رشدی را طی می‌کند، اگرچه وضعیت به دلیل ویروس کرونا همچنان بحرانی است.

در حالی که معامله گران از تعطیلات هفته طلایی بازگشتند، شاخص شانگ‌های چین 24 واحد افزایش یافت. درعین حال، تنش‌های چین و آمریکا کاهش یافته، زیرا شی جین پینگ، ريیس جمهور و جو بایدن ملاقات خواهند کرد. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد بانک مرکزی چین در مجموع 10 میلیارد CNY به بازار مالی تزریق کرده و منجر به خروج نقدینگی خالص از 330 میلیارد CNY شده است، که منجر به بهبود احساسات معامله گران شده است.

معامله بیت کوین 54 هزار دلاری

در نشست معاملاتی روز گذشته رمزارز‌ها در دامنه مثبت و منفی در نوسان هستند، بیت کوین نیز در 54 هزار دلار در حال معامله است. بزرگترین آژانس برنامه ریزی اقتصادی چین، استخراج بیت کوین را به پیش‌نویس لیست صنایع حذف شده، اضافه کرده است. به نظر می‌رسد که چین نمی‌خواهد هیچ اثری از بیت کوین در کشورش وجود داشته باشد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد