دو شرکت بورسی در شرایط کرونایی هم سهام‌داران را به باجه بانک کشاندند

دو شرکت بورسی در شرایط کرونایی هم سهام‌داران را به باجه بانک کشاندند

دو شرکت بورسی با وجود شرایط کرونایی در اطلاعیه‌ای اعلام کردند: سود سهام سهامداران خود را به صورت حضوری با مراجعه به بانک پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که از سال گذشته افراد تازه وارد شده به بازار سرمایه و بورس به دو علت آزادسازی سهام عدالت و همچنین استقبال گسترده مردم افزایش پیدا کرده است، بنابر این با توجه به خرد بودن سهامداران و همچنین با توجه به وضعیت کرونایی که باید رفت و آمد و مراجعه مردم به بانک‌ها به حداقل برسد، لازم است شرکت‌های حاضر در بورس سود سهامداران خود را که در مجامع عمومی تصویب می‌شود، را از طریق شماره حساب‌های اعلام شده در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام و به صورت غیرحضوری واریز کنند، البته در مورد سهامداران عمده و بزرگ می‌توانند از طریق نامه‌نگاری با شرکت‌ها واریز سود را انجام دهند، اما سود سهامداران حقیقی که معمولا تعداد اندکی سهام دارند و در نتیجه سود سهام آنها نیز ناچیز است، نباید این سود از طریق مراجعه به بانک در شرایط کرونایی دریافت شود.

در این زمینه بیش از 85 هزار از مخاطبان سامانه فارس من با ثبت موضوع «لزوم واریز سود سهام بورسی از طریق سجام» خواستار پیگیری این مساله و پاسخ از سوی مسوولان شدند.

امروز در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورسی، کدال اطلاعیه‌ای از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و نیز اطلاعیه دیگری از سوی شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، سنا منتشر شده است، از سهامداران خود خواسته‌‌اند به ترتیب به بانک صادرات و رفاه مراجعه کرده و با ارايع کارت ملی و شناسنامه سود سهام خود را دریافت کنند.

در نامه مدیر عامل سرچشمه که خطاب به ريیس اداره نظارت بر ناشران مالی گروه مالی و خدماتی در مورد نحوه پرداخت سود نوشته شده،‌آمده است، به اطلاع سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه که در زمان مجمع عمومی سالیانه مورخ 1400.4.29 سهامدار این شرکت بودند می‌رساند سود تقسیمی به شرح زیر پرداخت می‌شود.

سهامداران حقیقی می‌توانند از تاریخ 1 دی ماه 1400 تا 29 اسفند سال جاری با ارايه کارت ملی و شناسنامه خود به یکی از شعب بانک صادرات در سراسر کشور مراجعه کرده و نسبت به دریافت سود خود اقدام نمایند. سود سهامداران حقوقی نیز ظرف مهلت قانونی و پس از ارايه شماره حساب قابل پرداخت خواهد بود.

وکلای سهامداران برای دریافت سود سهام موکلان خود لازم است علاوه بر شناسنامه و کارت ملی اصل و تصویر وکالتنامه معتبر خود را نیز ارايه نمایند.

همچنین سهامداران حقیقی که به هر دلیلی نتوانستند به بانک مراجعه نمایند می‌توانند با ارسال مشخصات به آدرس شرکت سود سهام خود را دریافت نمایند.

همچنین در نامه شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، سنا در کدال آمده است: سهامداران این شرکت از 1 تا 100 هزار سهم اول مهرماه 1400 ، سهامداران 100 هزار و یک تا 500 هزار سهم در اول آبان و از 500 هزار سهم به بالا در اول آذر با مراجعه به بانک رفاه سود سهام خود را بگیرند.

در مورد سهامداران حقوقی هم اعلام شده است در مهلت مقرر 8 ماهه سود سهام به حساب آنها واریز می‌شود.

به گزارش فارس، به گفته حسین قشمی مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال بیش از 40 شرکت بورسی سود سهام خود را از طریق سامانه سجام تا کنون دریافت کرده‌اند و برخی از شرکت‌های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که سود سهام خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از شماره شبا اعلامی در سامانه سجام واریز کنند.

لازم است قوانین سازمان بورس با توجه به گسترده شدن این بازار و سهامداری خرد مردم متناسب با شرایط جدید تغییر پیدا کند تا اولا مردم بتوانند به سود ناچیز سهام خود برسند و ثانیا این سودها در حساب شرکت‌های سرمایه‌پذیر رسوب پیدا نکند. شرایط کرونایی و لزوم پرهیز از رفت و آمد مردم به بانک‌ها نیز مزید بر علت شده که باید واریز سود به صورت غیرمستقیم از طریق واریز به حساب سهامداران انجام شود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد