وعده بزرگ وزیر صمت تا پایان سال!

وعده بزرگ وزیر صمت تا پایان سال!

وزیر صمت از ایجاد 100هزار شغل تا پایان سال خبر داد و گفت: توپ واردات خودرو در زمین واردکنندگان است و هرجا به مانع...

سید رضا فاطمی امین شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "در هفت‌ماهه اول سال نزدیک 160 هزار شغل در بخش صنعت و معدن ایجاد شده است که بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف رتبه یک را دارد"، اظهار داشت: برآورد ما این است که تا پایان سال حداقل 100 هزار شغل دیگر ایجاد می‌‌شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه برای واحدهای نیمه‌تعطیل و کاملا تعطیل کشور، افزود: 16 هزار واحد صنعتی در طول سال‌های گذشته تعطیل شدند که یک برنامه زمان‌بندی وجود دارد و برآورد ما این است که مثل سال گذشته حداقل 2 هزار واحد را در طول سال بتوانیم فعال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد خوب تجارت خارجی کشور در شش‌ماهه نخست امسال عنوان کرد: نسبت به شش‌ماهه نخست سال گذشته 13 درصد رشد داشتیم،کارهای زیادی در حال انجام است که یکی از این کارها ایجاد مراکز تجاری در کشورهای دیگر است که این مراکز تجاری خودشان کسب‌وکار هستند و بخش دولتی نیستند و این شرکت‌ها در کشورهای ارمنستان، روسیه، امارات و عمان ایجاد شده‌اند، این شرکت‌ها به بازرگانان ایرانی و صادرکنندگان خدمات بازاریابی، مشاوره و دفتر کار می‌دهند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای مهم پیمان‌های منطقه‌ای است که ما در این پیمان کشورهای عضو اورآسیا را پیش‌رو داریم که تا چند ماه آینده ایران هم به آنها ملحق می‌شود، این کشورها 180 میلیون نفر جمعیت دارند و 800 میلیارد دلار حجم تجارت آنهاست و کشورهایی که در بازارها رقیب ما هستند در این پیمان‌ها حضور ندارند و تعرفه ما این با کشورها صفر می‌شود و این می‌تواند خیلی کمک کند و جهش ایجاد کند.

فاطمی امین گفت: پیمان سازمان همکاری شانگهای و پیمان‌های منطقه‌ای بین ایران و پاکستان که در حال انجام مذاکراتی هستیم که برای یک سری اقلام تعرفه را صفر کنیم.

وی با اعلام اینکه روند تجاری ایران مثبت و رو به رشد است، تصریح کرد: چندین نمایشگاه در کشور روسیه در زمینه مصالح ساختمانی، مواد غذایی و قطعات خودرو انجام شد و ما هم با 20 روش مختلف در حال رفتن به جلو هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظارت دولت روی قطعات خودرو خاطرنشان کرد: این‌که کیفیت خودروها ارتقا پیدا کند به قطعه‌سازان و خودروسازان و رابطه بین این دو بر‌می‌گردد، وقتی که نقدینگی به‌اندازه کافی نباشد و پول قطعه‌سازان به‌موقع داده نشود، می‌تواند در کیفیت محصول یک مقداری مشکل ایجاد کند، ما الزاماتی را ایجاد کردیم، یکی از این الزامات این است که 55 قطعه از خودرو که بسیار مهم هستند باید کد رهگیری داشته باشند.

وی اضافه کرد: تا امروز بیش از 300 میلیون کد رهگیری صادر شده است، مردم از این به بعد وقتی می‌خواهند قطعه‌ای را بخرند و در تعمیرگاهی می‌برند حتما کنترل کنند که آن قطعه کد رهگیری دارد یا نه و اگر ندارد یک کالای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت است.

فاطمی امین در پاسخ به سوالی در رابطه با تعویق واگذاری خودرو به مردم گفت: معوقات یعنی خودرویی که در موعد مقرر تحویل داده نشده است، در زمان حاضر معوقات 20 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده که نتیجه افزایش تولید خودرو است، ولی باز هم زیاد است، ما باید به جایی برسیم که معوقات به صفر برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت خودرو و واردات خودرو عنوان کرد: کارهایی که دولت باید انجام دهد انجام داده است، ما باید آیین‌نامه را آماده کنیم که تصویب شده است، در مجلس شورای اسلامی یک ایراداتی گرفته شد که آن هم در دولت اصلاح شد، فرایند ثبت سفارش باید فعال می‌شد و تمام کارهایی که ما به‌عنوان دولت باید انجام می‌دادیم انجام شده است، در زمان حاضر باید کسانی که واردکننده هستند در مسیر حرکت کنند و کارهایشان را انجام دهند و هر جا به مانع برخورد کنند ما در اسرع وقت آن را برطرف می‌کنیم.

وی بیان کرد: جهت واردات خودرو کار روی روال است، واردکنندگان برای بستن قرارداد با خارجی‌ها رفتند، قبلا مطرح می‌شد که خودروهای بی‌کیفیت وارد می‌شود، تمرکز و اولویت ما خودروهای زیر 10 هزار دلار است از واحدهای تولیدی معتبری ثبت سفارش‌ها در حال انجام است، در زمان حاضر دیگر توپ در زمین واردکنندگان است و اگر در هر مرحله‌ای کار دچار کندی شود ما پیگیری و حل‌وفصل می‌کنیم.

فاطمی امین با اشاره به اینکه از شهریورماه سال گذشته کارهای خوبی در حوزه معدن انجام شده، خاطرنشان کرد: اولین کار شناسایی ذخاير است، یک مشکل جدی که ما داریم به‌خوبی از ذخایر معدنی کشور مطلع نیستیم که به‌خاطر همین پروژه‌ای از سال گذشته شروع شده و تمام معادن کشور که امکان و ظرفیت ذخاير معدنی دارند به سه منطقه تقسیم شده‌اند که در منطقه اول و دوم کارهای اکتشاف را جزو اولویت قرار دادیم، سال گذشته از خراسان جنوبی شروع شد و این کار به‌مدت یک سال تمام شد، قبلا این کار سه سال طول می‌کشید که این کار در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه در حال انجام است و به‌تدریج کل مناطقی که مستعد هستند کار شناسایی اولیه انجام می‌شود و استان لرستان هم در مراحل بعدی است.

وی با اشاره به مزایده معادن افزود: معادنی که به‌نوعی خلع‌ید شده‌اند و پیمانکار قبلی خوب کار نکرده است یا اینکه در محدوده‌هایی باید اکتشاف انجام شود، بیش از پنج هزار محدوده معدنی به‌صورت پرونده اکتشاف و جواز برداشت را در طول چهار ماه از مهرماه به مزایده گذاشتیم، 10 هزار مزایده هم در بهمن‌ماه و خردادماه سال آینده انجام می‌شود که این کار سبب فعال شدن تمام ظرفیت‌ها می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ماشین‌آلات معدنی که برداشت انجام می‌دهد، تصریح کرد: در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل 100 درصد رشد تولید در ماشین‌آلات معدنی را داشتیم و تخصیص واردات به‌اندازه کل سال هم در این شش ماه انجام شده است.

وی با اشاره به بحث فراوری، اصلاح قواعد معدن و معدن‌کاری عنوان کرد: قبل از تیرماه امسال بیش از 320 مصوبه داشتیم که با هم متناقض بودند و سبب ابهام و ایجاد رانت و فساد می‌شد که همه آنها را ابطال کردیم و دستورالعمل 80صفحه‌ای تنظیم شد برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، سه سند بیشتر ندارند که کار خیلی شفاف شده است و کار بسیار مهمی که انجام شد این است که کسانی که کار فرآوری معدن می‌کنند در اولویت واگذاری قرار گرفتند.

فاطمی امین با اشاره به سفر به لرستان و شهرستان الشتر گفت: الشتر و دلفان بخش‌هایی از استان لرستان هستند که در حوزه صنعت عقب‌ماندگی‌هایی دارند که ما در قالب یک پروژه کلان ملی که توازن سرمایه‌گذاری است به‌دنبال این هستیم که در مناطقی که ظرفیت‌های صنعتی و معدنی پایین است به‌طور ویژه کاری را انجام دهیم که در الشتر یک طرحی که به آن مفتول‌های استیل کورد می‌گویند و در تولید لاستیک‌های خودرو کاربرد دارد که از خارج وارد می‌شود، یک واحد پیش‌بینی شد و سه سرمایه‌گذار قوی از جمله فولاد مبارکه، شرکت توسعه مناطق و فلزات و یک شرکت خصوصی با هم شریک شدند تا این واحد را که اشتغال خوبی برای این منطقه ایجاد می‌کند احداث کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد