ایران صادرکننده بنزین شده است! / مشکل بنزین، توزیع آن است

ایران صادرکننده بنزین شده است! / مشکل بنزین، توزیع آن است

رویترز گزارش داده که ایران در دوران تحریم از واردکننده بنزین تبدیل به صادرکننده آن شده است. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: با تکمیل شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران تبدیل به صادرکننده بنزین شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز ادعا کرده بود که ایران در این دوره تحریم‌‎ها توانسته است به صادرکننده بنزین تبدیل شود و این در حالی است که تا پیش از این کشور، جزو واردکنندگان سوخت بوده است. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره توضیخ می‌دهد: با اتمام کار در پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس، اکنون ایران تبدیل به یکی از صادرکنندگان بنزین شده است.

خطیبی ادامه می‌دهد: در تحریم‌های قبلی ما واردکننده بنزین بوده‌ایم و مجبور بودیم با سختی‌های زیادی بنزین وارد کنیم اما در حال حاضر ما از صادرکنندگان بنزین هستیم.

آمارهای گمرک ایران در سال 98 نشان می‌داد که صادرات بنزین کشور به بیش از 7.8 میلیون تن رسیده بود که معادل صادرات روزانه 180 هزار بشکه است و به نظر می‌رسد صادرات بنزین از صادرات نفت هم پیشی گرفته بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در همان سال اذعان کرده بود: ایران بزرگ‌تر‌ین صادرکننده بنزین در منطقه است و با این حجم از فروش و صادرات، معامله‌ای نبوده که پولی از دولت ضایع شده باشد.

خطیبی توضیح می‌دهد: با تلاش‌های انجام‌شده در قرارگاه خاتم‌الانبیا، کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به اتمام رسید و با اتمام این پالایشگاه، بنزین تولید شده در کشور افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

نیاز داخلی بنزین تامین شده

نماینده سابق ایران در اوپک، می‌افزاید: در حال حاضر نیازهای داخلی بنزین تامین شده است و ما در کشور مازاد بنزین هم داریم که می‌توانیم آن را صادر کنیم.

رویترز در گزارش خود مدعی شده بود ایران که واردکننده بنزین بود، به صادرکننده آن تبدیل شود و با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، منبع درآمدی خود را تغییر داده است.

خطیبی تصریح می‌کند: ما تولید بنزین را افزایش دادیم تا تحریم‌کنندگان نتوانند فشار بیشتری به کشور وارد کنند. هنگامی که پالایشگاه خلیج فارس وارد مدار شد، تولید بنزین کشور هم به حد مطلوبی رسید و به ما امکان صادرات داد.

او همچنین کمبود بنزین در برخی از جایگاه‌ها با توجه به وجود مازاد سوخت را این گونه توجیه می‌کند: کمبود سوخت در برخی از جایگاه‌ها مشکل عملیاتی است. پالایشگاه‌های ما در مکان‌های مشخصی قرار دارند و بنزین تولیدی این پالایشگاه‌ها باید در سراسر کشور توزیع شود. ممکن است ناوگان توزیع دچار مشکلاتی شود که ربطی به کمبود بنزین ندارد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «ماجرای بنزین 11 هزار تومانی چیست؟» را هم بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد