حذف ایران از بازار گاز ترکیه چقدر صحت دارد؟

حذف ایران از بازار گاز ترکیه چقدر صحت دارد؟

با وجود این که تقاضای واردات گاز در ترکیه افزایش پیدا کرده اما این کشور هنوز درخواست افزایش حجم واردات از ایران نکرده است. آیا ایران از بازار گاز ترکیه حذف می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ترکیه قرارداد گاز طبیعی خود را با روسیه را تمدید کرده و قرار است 11 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از آذربایجان وارد کند. حالا نگرانی از دست رفتن بازار گاز در ترکیه، بیش از پیش در داخل کشور احساس می‌شود.

مسعود هاشمیان، کارشناس انرژی در همین رابطه به تجارت‌نیوز می‌گوید: میزان تقاضای گاز در ترکیه بسیار بالا رفته و این کشور مجبور است گاز خود را از منبع، تامین کند.

با این حال، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده بود احتمالا آنکارا قرارداد واردات گاز طبیعی از روسیه را با بازنگری در مقدار واردات تمدید کند.

ترکیه تقاضایی برای افزایش واردات نکرده است!

ترکیه تا این لحظه، تقاضایی برای افزایش واردات گاز از ایران نکرده است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: مصرف خانگی گاز و مصرف گاز برای صنایع در ترکیه افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل ترکیه مجبور است منابع خود را بیشتر کند.

او همچنین به نقش سرما اشاره می‌کند: ترکیه پیش‌بینی می‌کند زمستانی سرد در پیش است و به همین دلیل هم سعی دارد گاز ذخیره کند.

البته یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا در ترکیه، رقابت با اروپاست. ترک‌ها نگران افزایش قیمت گاز در اروپا هستند و احتمالا به همین دلیل هم دست به افزایش واردات گاز زده‌اند.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد، گزارش «مازندران، گلستان و خراسان شمالی امسال بدون گاز می‌مانند؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد