کنترل بازار با قیمت گذاری دستوری ممکن نیست

کنترل بازار با قیمت گذاری دستوری ممکن نیست

کاهش مداخله در قیمت‌گذاری‌ها، باید در تمامی چرخه تولید و توزیع کشور شکل بگیرد و به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت با قیمت گذاری دستوری، بازار سرمایه و دیگر بازارها به رشد و تحول مورد انتظار برسند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، قیمت گذاری دستوری آسیب‌های زیادی بر اقتصاد کشور وارد کرده است، گفت: تعیین نرخ برای کالاها و یا چند نرخی کردن آن کالاها از جمله مباحثی است که اقتصاد کشور را با چالش‌های عمده مواجه کرده است.

احمد جانجان افزود: در حوزه تنظیم بازار اگر دولت قصد مداخله دارد باید از طریق کم و زیاد کردن میزان عرضه و تقاضا، قیمت را به رقم هدف‌گذاری شده خود، نزدیک کند اما با قیمت گذاری دستوری، تولیدکننده با توجه به هزینه‌های زیادی که در پیش روی خود دارد، مجبور می‌شود با قیمتی کمتر از واقعیت، محصول خود را عرضه کند و این به ضرر و زیان تولید کننده است.

وی تصریح کرد: ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه بورس کالا موجب گران شدن آن کالا می شود، کاملا بی اساس است.

جانجان افزود: بورس کالا همانند دیگر بازارهای سرمایه دارای مزیت‌های زیادی است اما با قیمت گذاری دستوری جایی برای کیفیت نگذاشته ایم و همیشه به جای تولید کننده و مصرف کننده تصمیم گرفته ایم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: زمانی که کالایی در ساختار بورس کالا قرار می گیرد، اینکه چه کسی، به چه میزان و با چه قیمتی خریده، به طور کامل مشخص است و قابلیت پیگیری دارد. بورس کالا، بهترین بستر برای تنظیم بازارها است و هرچه از مکانیسم شفاف بورس کالا استفاده بیشتری کنیم، شاهد آثار مثبت‌تری در اقتصاد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: کاهش مداخله در قیمت‌گذاری‌ها، باید در تمامی چرخه تولید و توزیع کشور شکل بگیرد و به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت با قیمت گذاری دستوری، بازار سرمایه و دیگر بازارها به رشد و تحول مورد انتظار برسند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ قیمت‌گذاری دستوری در این سال‌ها زیان‌های قابل توجهی برای تولیدکننده از جمله خودروسازان، داشته و مردم هم نفعی از قیمت‌گذاری دستوری نبرده‌اند.

*خبرنگار: پروین خدادادی

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است، اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد