چه خودروهایی مشمول مالیات هستند؟

چه خودروهایی مشمول مالیات هستند؟

تمامی مالکان خودرو‌های لوکس، که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در پنجم اسفند ماه سال 99 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طی جلسه علنی، بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 1400، بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده اند.

بر اساس آن مصوب کردند تا تمامی مالکان خودرو‌ها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) مدل‌های مختلف خودرو‌های سواری (اعم از وانت‌های دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل) که در پایان هر سال مجموع ارزش خودرو آن‌ها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو شوند.

این داستان در حالی در سال 1400 اجرا خواهد شد که برخلاف بسیاری از نقاط دنیا، خودرو در کشور ما به جای یک کالای مصرفی بودن، به عنوان کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود و با گذر زمان و افزایش کیلومتر علیرغم اینکه در اکثر نقاط دنیا قیمت یک خودرو تا 50 درصد هم افت می‌کند، اما در کشور ما بر عکس این ماجرا رخ داده و مثلا سیتروين C3 یا رنو کپچر که روزی با قیمت حدود 100 تا 120 میلیون تومان پیش فروش شدند این روز‌ها قیمت نمونه‌های کارکرده اش تا حدود 800 میلیون تومان هم میرسد!

این مسيله در خصوص تمامی محصولات داخلی و مونتاژی و… هم صدق می‌کند و برای مثال قیمت کیا سراتو مونتاژ داخل آپشنال با موتور 2 لیتری در عرض 5 سال از 100 میلیون تومان به حدود 800 میلیون تومان در این روز بازار رسید. اگرچه که یکی از فاکتور‌های مهم افزایش نامتعارف قیمت خودرو به ویژه نمونه‌های وارداتی رشد ناگهانی قیمت ارز بوده است.

اگر بخواهیم مثالی ملموس‌تر در این خصوص بزنیم باید گفت که بر طبق این قانون آنچه کاملا مشخص است، این بوده که خودرو‌های تا سقف یک میلیارد تومان از پرداخت معالیات معاف شده اند. مورد دوم این بوده که تعریف خودروی لوکس در کشورمان نامناسب و غیر علمی است.

ارزش گذاری خودروهای لوکس چگونه است؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هیچ کجای دنیا خودرویی که بالای 2500 سی سی گنجایش پیشرانه داشته و قیمت آن از 40 هزار دلار بیشتر است، در کلاس خودرو‌های لوکس قرار نمی‌گیرند.

او بیان کرد: این تعریف نامناسب سبب شده تا در این قانون نیز بسیاری از خودرو‌ها از برند‌های آسیایی که سال هاست از عمرشان گذشته در این ردیف قرار گرفته و موظف به پرداخت مالیات شوند. آیا به واقع در همه جای دنیا یک دستگاه هیوندای سوناتا هایبرید یا تویوتا کمری، کیا اپتیما و حتی برخی خودرو‌های چینی (که برچسب قیمتی بالای 1 میلیارد خورده اند) خودروی لوکس محسوب می شوند؟ این‌ها همه خودرو‌های اقتصادی خانوادگی هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: حال تصور کنید قرار است از این مالکی که چندین برابر ارزش واقعی یک خودرو را پرداخت کرده و یکبار هم عوارض و مالیات چندین و چندگانه وارداتش را هم پرداخت کرده و از طرفی سوخت آزاد استفاده کرده و ورود قطعات یدکی ماشین آن هم ممنوع است و با چند برابر ارزش جهانی آن را می‌خرد و از طرفی در شرایطی که واردات خودرو بیش از 3 سال است که ممنوع شده، مجددا خواسته می شود که برای یک سال بیش از 200 میلیون تومان (برای یک سری 7 ب ام و) مالیات پرداخت کند.

شاید جالب باشد میزان مالیات سالیانه یکی از گران‌ترین و آلاینده‌ترین خودرو‌های دنیا در آلمان را نیز برایتان محاسبه کنیم. مالیات یک ساله بوگاتی شیرون مدل 2021 با موتور 16 سیلندر 8 هزار سی سی که در هر کیلومتر چیزی حدود 516 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند، حدود 2300 یورو برابر با شصت و نه میلیون تومان است.

در هر حال، باید گفت این سبک جدید دریافت مالیات از خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان نه تنها علمی و مناسب نیست بلکه بر روی قیمت آن‌ها در بازار امسال نه تاثیر خاصی می‌گذارد و نه از معاملات این خودرو‌ها به میزان قابل توجهی می کاهد. در بحث خودرو‌های بالای یک میلیارد که عموما مدل‌های وارداتی را شامل می‌شوند تنها باز شدن مجدد در‌های واردات می‌تواند بین 40 تا 50 درصد از قیمت کاذب امروز آن‌ها بکاهد.

حالا محاسبه کنید اگر نرخ ارز نیز در این میان کاهش یابد آیا همچنان قیمت تویوتا لندکروزر مدل 2010 حدود سه میلیارد خواهد بود؟!

اخبار بازارها را در سرویس بازار تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد