ستاد "تنظیم بازار" یا "بورس"

ستاد "تنظیم بازار" یا "بورس"

بهترین راهکار برای افزایش نقدشوندگی بازار، افزایش همزمان حجم مبنا و دامنه نوسان معاملات است تا هم معاملات، در دامنه نوسان پویاتری افزایش یابد و هم قیمت پایانی سهم به راحتی تغییر نکند.

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران این روزها از نقدشوندگی فاصله بسیار گرفته و راهکارهایی هم که به منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه اجرایی شده، بیش از آنکه به بهبود شرایط کمک کند؛ صف های فروش را تشدید کرده است.

روزبه شریعتی مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلیل عدم موفقیت طرح هایی که به منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه اجرایی شده، بیان کرد: بدون شک تعامل آقای دهقان دهنوی با فعالان بازار سرمایه بیش از روسای قبلی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. اما به هر حال چند موضوع، اثرگذاری تصمیماتی را که در راستای اصلاح وضعیت بازار سرمایه اتخاذ شده، کمرنگ کرده است. اولین نکته ثبات رویه ای است که همواره مورد تاکید فعالان بازار سرمایه بوده و تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده، عمدتا با روش آزمون و خطا اجرا شده اند. تغییر مکرر قوانین و مقررات بازار، سازوکار بازار سرمایه را زیر سوال برده و این حجم از تغییرات به نفع این بازار نیست. نکته دیگر آنکه بارها اعلام شده تصمیمات متولیان بازار سرمایه بر اساس نظرات خبرگان بازار سرمایه اتخاذ شده و هویت این خبرگان، برای فعالان سرمایه مبهم است. بازار سرمایه بازاری شفاف است و به نظر می رسد شاکله فکری قانونگذار این بازار، شبیه ستاد تنظیم بازار بوده و به جای رگولاتوری و نظارت بر عرضه و تقاضا، روی قیمت گذاری تمرکز کرده است!

وی افزود: توجه داشته باشید که طبق دستورالعمل ها، کارگزاری ها موظف به انتشار صورت های مالی خود هستند؛ ولی خبری از انتشار صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیست! گزارش عملکرد شورای عالی بورس و جلسات هیات مدیره سازمان بورس نیز منتشر نمی شود تا شفافیت بازار سرمایه افزایش یابد.گزارش شفافی از معاملات صندوق توسعه بازار وجود ندارد و... قطعا اگر قبل از اجرای تصمیمات جدید در بازار سرمایه، توجیه منطقی از دلیل اتخاذ این تصمیمات ارايه شود؛ فعالان بازار هم واکنش منطقی تری خواهند داشت. برای مثال آقای شاپور محمدی در اواخر دوران حضور خود در سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم به محدودیت دامنه نوسان و اجرای دامنه نوسان منفی 2_مثبت 2 گرفت که در آن مقطع بسیاری از فعالان بازار سرمایه از جمله بنده با این تصمیم مخالف بودند. حال آنکه اگر ایشان دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را بطور شفاف مطرح می کردند، بسیاری از مشکلات ایجاد نمی شد.

شریعتی ضمن‌ انتقاد از اجرای دامنه نوسان نامتقارن اظهار کرد: هیچ یک از کارشناسان بازار سرمایه موافق تغییر دامنه نوسان معاملات از منفی 2 درصد به منفی 3 درصد نبودند. رکن اصلی بازار سرمایه، نقدشوندگی است که با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، این رکن زیر سوال رفته است. تجربه هم نشان داده هرگاه در بورسی با اعمال محدودیت، نقدشوندگی بازار کاهش یافته؛ روند نزولی هم شدت گرفته است. برای مثال، سال 2008 بعد از بحران مالی آمریکا با اعمال محدودیت هایی در بورس آمریکا، معاملات short sell (فروش استقراضی) را متوقف کردند و این اتفاق باعث شد سرمایه گذاران اقدام به فروش long sell کرده و نه فقط از ریزش بورس آمریکا جلوگیری نشد، بلکه ریزش ها تشدید شد. فراموش نکنید در بازار سرمایه ما هم هر ساله بسیاری از حقوقی ها در پایان سال با فروش سهام‌ تامین‌ مالی کرده اند و در فروش های اخیر هم فروشنده ها، حقوقی های نهادی بوده اند که نیاز به تامین نقدینگی داشته اند و برای تامین مالی، هر سهمی را که نقدشوندگی بالاتری داشته، عرضه کرده اند. بنابراین این نکته که چرا به محض اینکه بازار اندکی مثبت می شود، فروش حقوقی ها در نمادهای بزرگ بازار شدت می گیرد، قابل توجیه است.

وی اضافه کرد: انتظار می رود اگر دامنه نوسان نامتقارن معاملات با نظر نخبگان بازار سرمایه اجرایی شده، اسامی نخبگان و دلایل اتخاذ چنین تصمیمی ارايه شود. ضمن اینکه یکی از راه های نظرسنجی و استفاده از خرد جمعی، نظرسنجی از نخبگان و کارشناسان بازار سرمایه قبل از اجرای هر تصمیم جدیدی است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انتقاداتی که به سیاست های متولیان بازار سرمایه و نادیده گرفتن منافع سهامداران سهم های کوچک و متوسط مطرح می شود، گفت: بهترین راهکار برای افزایش نقدشوندگی بازار، افزایش همزمان حجم مبنا و دامنه نوسان معاملات است تا هم معاملات، در دامنه نوسان پویاتری افزایش یابد و هم قیمت پایانی سهم به راحتی تغییر نکند.

وی افزود: عدم حمایت حقوقی ها از سهم ‌‌هایشان یا به سبب کمبود نقدینگی است یا به خاطر عدم ارزندگی این سهم ها، رغبتی برای خرید وجود ندارد. حقوقی های سهم هایی که این روزها در صف فروش قفل شده، باید توضیح دهند چرا در روزهای صعود بازار سرمایه، فروش مناسبی نداشتند تا حالا توان حمایت از سهم های خود را داشته باشند و سهم ها روند منطقی تری داشته باشند. ضمن اینکه سهامداران عمده باید توجیه شوند که وقتی در بازار سرمایه حضور دارند باید در قبال روند قیمتی سهم، پاسخگوی رسانه ها و سهامداران خرد و... باشند. در غیر این صورت، بهتر است با خرید سهام از سهامداران خرد، اقدام به خروج از بازار سرمایه کنند و میدان را به شرکت هایی که برای ورود به این بازار صف کشیده اند، بسپارند!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد