افزایش 11 هزار و 349 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 5.2 هزار میلیارد تومان رسید

افزایش 11 هزار و 349 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 5.2 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 11 هزار و 349 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران گرچه دیروز روند کاهشی به خود گرفت، امروز از ابتدای معاملات روند آهسته، ولی رو به رشد در پیش گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 11 هزار و 349 واحد به رقم یک‌میلیون و 349 هزار و 365 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با افزایش 2 هزار و 444 واحد به رقم 363 هزار و 586 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 393 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 396 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 289 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را هم درنظر بگیریم، ارزش معاملات دو بازار از 5 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 58 صدم درصد رشد کرد. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 68 صدم درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور 1.1 درصد افزایش یافت.

شاخص بازار اول بورس 1.18 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 45 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای ملی‌مس، فولاد مبارکه، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد گل‌گهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 73 واحد افزایش به رقم 19 هزار و 176 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک‌میلیون و 70 هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه به بیش از 341 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.3 میلیارد سهام و اوراق بهادار در قالب 195 هزار فقره معامله و به ارزش 1923 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات چهارشنبه 17 آذر بورس

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، هلدینگ گردشگری و میراث فرهنگی، سنگ‌آهن گهرزمین و فرابورس ایران بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امیدتابان هور بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به روند افزایش قیمت دلار در بازار، چشم‌انداز روشنی پیش‌روی بازار سرمایه وجود دارد و عمده شرکت‌های بورسی امسال سود شناسایی کرده و سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند.

به اذعان اکثر کارشناسان، بازار بورس ارزنده شده و کسانی که صبر و تحمل کنند، جایزه‌های خوبی از سود و افزایش سرمایه و حق‌تقدم نصیب‌شان می‌شود، اما متاسفانه مدیریت ضعیف در بازار سرمایه و تغییرات مکرر مدیران سازمان بورس باعث شده است که اعتماد به بازار سرمایه کم شود، به گونه‌ای که پول‌های حقیقی از بازار خارج شده و به سمت بازار ارز و یا حتی بازار غیرشفاف و مبهم رمزارزها می‌رود و این به نفع کلی اقتصاد کشور نیست.

بنا بر اظهار کارشناسان، حدود 90 درصد تامین مالی اقتصاد از بانک‌ها انجام می‌شود و تنها 10 درصد تامین مالی از بازار سرمایه انجام می‌شود، بنابراین لازم است بازار سرمایه به عنوان منبع مهمی برای تامین مالی تقویت شود تا بتواند به تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی و حتی شرکت‌های دولتی کمک کند.

بازار سرمایه به خاطر شفافیت، هم به حساب‌های واقعی شرکت‌ها کمک می‌کند، بنابراین مالیات واقعی از عملکرد شرکت‌ها گرفته می‌شود و هم از محل خرید و فروش سهام، مالیات خوبی نصیب دولت می‌شود.

به هر حال برای توسعه اقتصادی و ایجاد سالانه یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل نیاز به سرمایه‌گذاری واقعی است، بنابراین شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس باید تقویت شوند تا جریان تولید و سرمایه‌گذاری در کشور شکل گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد