علت کمبود سیمان در بازار/ قیمت‌ سیمان کاهش خواهد داشت؟

علت کمبود سیمان در بازار/ قیمت‌ سیمان کاهش خواهد داشت؟

در شرایطی که سیمان در بازار ایران کمیاب شده، صادرات آن به عراق و افغانستان ادامه دارد و به جز این برخی از فعالان بازار از قاچاق سیمان هم خبر می‌دهند. ريیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی با تايید صادرات سیمان گفت: در سه ماهه نخست امسال سیمان از طریق گمرک صادر شد و در این شرایط بحرانی که سیمان برای سازندگان موجود نیست صادرات یک تن آن به کشورهای اطراف به هیچ وجه جایز نیست!

به گزارش تجارت‌نیوز، بهای هر پاکت سیمان در بازار ایران دوباره وارد کانال 100 هزار تومان شده است و حالا ویديویی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که نشان می‌دهد سیمان به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

این در حالی است که وزارت صمت اعلام کرده برای کنترل قیمت‌ها، سیمان تولیدی از بورس کالا عرضه می‌شود اما این مساله هم نتوانست به مهار قیمت‌ها کمک کند.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار سیمان، تولیدکنندگان وعده داده بودند بهای هر تن سیمان در بورس کالا با نرخ 30 تا 40 هزار تومان عرضه شود اما ريیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، وعده تولیدکنندگان محقق نشده و هر تن سیمان در بورس کالا با قیمت یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته شد!

اسماعیل کاظمی‌قهی به تجارت‌نیوز گفت: توزیع سیمان در بورس کالا شبکه‌های دلالی را گسترش می‌دهد، چرا که توزیع کالا توسط چند کارخانه انجام می‌شود و زمانی سیمان در بازار ارزان می‌شود که تمام کارخانه‌ها صد در صد ظرفیت تولیدی خود را روانه بورس کنند. در غیر این صورت با ایجاد محدودیت، بازار سیاه سیمان شکل می‌گیرد.

او همچنین به صادرات سیمان در شرایط کمبود در بازار واخلی اشاره و تاکید کرد: صادرات سیمان باید متوقف شود و معتقد هستیم تا زمان اشباع بازار داخل، صادرات سیمان معنا ندارد.

قاچاق سیمان واقعیت ندارد

تولیدکنندگان اما منکر قاچاق سیمان هستند. نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به تجارت‌نیوز گفت که قاچاق سیمان به دو دلیل واقعیت ندارد. اول آن که قطع برق، تولید سیمان را متوقف کرده است. بنابراین کالایی برای عرضه به بازار وجود ندارد. دوم اینکه کرایه حمل و نقل آن قدر بالاست که قاچاق سیمان توجیه‌پذیر نیست.

قطع برق حالا فعالیت بسیاری از صنایع بزرگ مانند سیمان و فولاد را مختل کرده است و برخی فعالان بازار می‌گویند چنانچه کشور در شرایط عادی قرار داشت و با واکسینه شدن مردم پاندمی ویروس کرونا مهار می‌شد مطمينا قطع برق خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنعت سیمان وارد می‌کرد.

برای مطالعه بیشتر خبر سرکشی دوباره قیمت سیمان را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد