بلاروس: کشورهای خاورمیانه خواهان مشارکت در اقتصاد تولید هستند

بلاروس: کشورهای خاورمیانه خواهان مشارکت در اقتصاد تولید هستند

ريیس جمهور بلاروس تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه نمی‌خواهند صرفا منبع تامین منابع طبیعی برای سایر کشورها باشند، بلکه خواهان مشارکت در اقتصاد تولید هستند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، الکساندر لوکاشنکو، ريیس جمهور بلاروس روز چهارشنبه تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه نمی‌خواهند صرفا منبع تامین منابع طبیعی برای سایر کشورها باشند، بلکه تمایل دارند در فرآیندهای تولیدی و اقتصادی شرکت کنند.

لوکاشنکو این اظهارات را در جریان شرکت در نشست عمومی مجمع اقتصادی اوراسیا که طی دیروز و امروز (24 و 24 ماه مه برابر با سوم و چهارم خرداد 1402) شعار ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی برگزار شد، بیان داشت.

ريیس جمهور بلاروس همچنین گفت که بیش از 10 کشور مایلند به گروه بریکس بپیوندند و آینده را در این گروه می‌بینند.

لوکاشنکو همچنین انتقاد خود را از عملکرد سازمان ملل بیان و در عین حال تاکید کرد که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: جهان در پرتو همه‌گیری و تنش‌ها در شرایط عدم اطمینان به سر می‌برد و مردم نمی‌توانند به سرعت با تغییرات سازگار شود. اقتصاد باید ثبات و توانایی پیش بینی آینده را تضمین کند.

این مجمع همزمان با نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا است که با حضور رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای ناظر برگزار می‌شود.

در این مجمع درباره اجرای پروژه‌های مختلف، مسايل مربوط به فعالیت‌های بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان)و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اوایل سال 2015 بر اساس اتحادیه گمرکی اوراسیا که در آن زمان بین روسیه، بلاروس و قزاقستان وجود داشت، تاسیس شد و ارمنستان و قرقیزستان نیز در همان سال به آن پیوستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است که دبیرکلی آن را میخايیل میاسنیکوویچ برعهده دارد.

معاهده تشکیل این اتحادیه در 29 مه 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه 2015 لازم‌الاجرا شد. در تاریخ 29 دی ماه سال 1401 ایران و اتحادیه اوراسیا توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد