تثبیت ساعت رسمی کشور تا قبل از ماه مبارک رمضان

تثبیت ساعت رسمی کشور تا قبل از ماه مبارک رمضان

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها از تلاش نمایندگان برای تثبیت ساعت رسمی کشور تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی در زندگی مردم خبر داد.


به گزارش بورس نیوز، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس، گفت: قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال 1386 بر اساس طرح فرانسوی‌ها در قرن هجدهم توسط مجلس هشتم تصویب شد.

وی ادامه داد: در آن زمان فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشور شان قصد صرفه جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند، اما برخی از کشور‌های اروپایی به واسطه مسايل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می‌شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها خاطرنشان کرد: اوایل قرن بیستم که بحث انرژی الکتریسیته به وسط آمد و تصمیم بر این شد با تغییر ساعت رسمی کشورها، کاهش ساعت فعالیت‌های اداری و استفاده کمتر از وسایل انرژی گرمایشی و سرمایشی این امر مهم را محقق کنند.

ابوترابی افزود: اروپایی‌ها 15 سال پیش طرح فرانسوی‌ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت‌ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود برمی‌گردد.

وی توضیح داد: مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی شده به طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: از طرف دیگر نافرمانی‌های مدنی باعث شد تا مردم به راحتی حاضر به تغییر ساعت‌های خود نکنند و با توجه به ارزش کم اقتصادی قانون مذکور در سال 2019 منسوخ شد.

وی ابراز کرد: دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که در کشورمان صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.

وی افزود: با توجه به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان تلاش داریم تا ساعت رسمی کشور را تثبیت کنیم و طی صحبتی که چند قبل با ريیس کمیسیون اجتماعی انجام شد که نظر عیسی زاده برای اولویت یافتن بررسی طرح مذکور مثبت بود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور تلاش داریم تا به منظور جلوگیری از ایجاد بی نظمی و آشفتگی‌ها در زندگی مردم طرح تغییر ساعت رسمی کشور را تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در مجلس تصویب و اجرایی شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد