نامه نگاری هیات تفحص از بورس به دستگاهها/برگزاری اولین جلسه اعضای هیيت تحقیق و تفحص

نامه نگاری هیات تفحص از بورس به دستگاهها/برگزاری اولین جلسه اعضای هیيت تحقیق و تفحص

ريیس هیيت تحقیق و تفحص مجلس از بورس گفت: در اولین جلسه با همکاران 15 نفره عضو هیات تحقیق و تفحص حضور داشتند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: نخستین جلسه هیيت تحقیق و تفحص از سازمان بورس با حضور 15 نفر از نمایندگان عضو هیات تشکیل شد.

وی افزود: بعد از برگزاری اولین جلسه هیيت تحقیق و تفحص از بورس، مکاتباتی با مسيولان مربوطه جهت کسب اطلاعات اطلاعات از دستگاه‌ها داشتیم که از سازمانهای مربوطه شامل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کل کشور و نهادهای امنیتی درخواست نیروی کارشناس کردیم ، هر دستگاه یک یا دو نفر از کارشناسان خود را معرفی کنند و گزارش جامعی ظرف مدت معینی که قانون مشخص کرده، را دریافت کنیم.

ريیس هیيت تحقیق و تفحص از سازمان بورس همچنین گفت: نامه‌ای نیز به ريیس سازمان بورس ارسال کردیم که یک سری از مشکلاتی در سازمان وجود دارد، از جمله اینکه در مورد مجوز کارگزاریهای بورس درخواست کردیم که اطلاعات کامل را در اختیار هیيت تحقیق و تفحص از بورس قرار دهند، شاهد این قضیه هستیم یک سری اشکالاتی در مورد صندوق ها وجود دارد که باید پاسخ گو باشند.

ريیس هیيت تحقیق و تفحص از سازمان بورس همچنین عنوان کرد، نامه دیگری نیز به آقای حسن روحانی ريیس جمهور سابق نوشتیم که علت دعوت عمومی ایشان از مردم به حضور در بورس چه بوده و پاسخ دولت قبلی به دلایل نوسانات بازار سرمایه و افت شاخص بورس را بیان کند.

لارگانی گفت: هفته آینده مجلس شورای اسلامی جلسه خواهد داشت و جلسات هیيت تحقیق و تفحص به طور مستمر برگزار می‌شود.

موسوی لارگانی در مورد سهام عدالت و پیگیری سود سهامداران عدالت نیز گفت: یکی از مسايلی که به طور جدی در گروه تحقیق و تفحص از سازمان بورس پیگیری می‌کنیم، بحث سهام عدالت است، زیرا سهام عدالت بیشترین تعداد سهامداران بازار را به خود اختصاص می‌دهد که عمدتا افراد عادی هستند.

وی گفت: در بازار بورس افراد حقیقی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان پول در بازار سرمایه را رد و بدل می‌کنند، البته بیشترین تعداد سهامداران مربوط به سهام عدالت است، مسايل سهام عدالت و سودهای اختصاص یافته به آنها به طور جدی در هیيت تحقیق و تفحص دنبال می‌شود .

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت سودهای خوبی به دست آوردند و سوال ما این است که این سود ها چقدر به سهامداران عدالت پرداخت شده است، به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس و بانک صادرات و مخابرات ایران در سبد سهام عدالت حضور دارند و از شرکت های پردرآمد و پرسود در بورس به شمار می‌روند، باید مشخص شود، چقدر از سود سهام عدالت سهامداران عدالت از سوی این شرکت‌ها پرداخت شده است و همچنین دنبال این هستیم که چرا برخی از شرکت‌ها مانند مخابرات تقسیم سود بین سهامداران عدالت را انجام نداده اند و آن را پیگیری می‌کنیم.

لارگانی در مورد اینکه آیا می‌توان شرکت‌های بورسی که طبق قانون تجارت فعالیت می‌کنند را الزام کرد که حتما بازارگردان داشته باشند، گفت : در جلسات بعدی هیيت تحقیق و تفحص از این مسايل را پیگیری می‌کنیم در حال حاضر فعلا پیگیر نامه‌هایی هستیم که به سازمانهای مربوطه ارسال شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد