هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا 3 برابر شد

هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا 3 برابر شد

در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال 1399 اعلام کرده بود تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا 6000 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد، اکنون با گذشت دو سال، این عدد به 22 هزار میلیارد تومان رسیده و در انتظار پاسخ روسیه به سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده ایران داشته باشد. این خط ریلی 164 کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا به‌ویژه ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد خواهد کرد.

خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- مردادماه سال 1399 درباره‌ی پروژه تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و حلقه مفقوده آن گفته بود:‌ محدوده بارانداز ریلی آستارا تا رشت حدود 165 کیلومتر طول دارد که نزدیک به 6000 میلیارد تومان برای آن در سال گذشته برآورد اعتبار صورت گرفته است که حدود 2000 میلیارد تومان آن به تملک اراضی و حدود 4000 میلیارد تومان به اجرای پروژه اختصاص دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همان زمان اعلام کرد سالانه حدود 1200 میلیارد تومان البته بدون احتساب میزان تورم و افزایش قیمت در سنوات آتی برای اجرای این پروژه تصویب شده است؛ هرچند نمی‌توان تامین آن را به‌صورت کامل از منابع داخلی متصور بود و قطعا باید بخشی از این منابع به‌صورت فاینانس و سرمایه‌گذاری تامین شود و به همین دلیل هم موضوع احتمال سرمایه‌گذاری از سوی روس‌ها مطرح شده بود.

البته درباره منابع سرمایه‌گذاری برای این پروژه، رستم قاسمی -وزیر راه‌ و شهرسازی- با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا اظهار کرده بود: حتی اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم باید برای تکمیل این 160 کیلومتر هزینه کنیم اما بودجه وزارت راه و شهرسازی حتی کفاف اتمام این پروژه را هم نمی‌دهد.

اکنون با گذشت دو سال، خادمی‌ با اشاره به سرمایه‌گذاری سنگین این حوزه می‌گوید: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به 2000 میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. علاوه بر این 20 هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه 22 هزار میلیارد تومان می‌شود.

همچنین عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- به‌تازگی با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-آستارا با تامین منابع مالی از سوی روسیه به ایسنا گفت: تخمین ما این است که حدود 800 میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

هرچند خادمی می‌گوید که با وجود هزینه 800 میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم؛ با وجود این، معطل ماندن این پروژه در دو سال گذشته، اعتبار لازم برای تکمیلش را از 6000 به 22 هزار میلیارد رسانده و باید دید روسیه پس از گذشت دو ماه، تمایل به همکاری خود را اعلام می‌کند یا وزارت راه و شهرسازی تصمیم دیگری برای تامین منابع این پروژه می‌گیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد