نفتی‌ترین ایام سال در نمایشگاه بین‌المللی نفت/ نمایش توانمندی‌ها در دل تحریم‌ها

نفتی‌ترین ایام سال در نمایشگاه بین‌المللی نفت/ نمایش توانمندی‌ها در دل تحریم‌ها

نمایشگاه بین المللی نفت که در هفته اخیر برگزار شد را می‌توان مهمترین و پرخبرترین رویداد صنعت نفت در طول سال نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک مهمترین اتفاق هفته اخیر در حوزه انرژی را می‌توان برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی دانست. از همین جهت گزارش جمع بندی اخبار این هفته در حوزه آب و انرژی، صرفا به بیان اخبار وزارت نفت پرداخته می‌شود.

این نمایشگاه که از روز جمعه افتتاح شد، میزبان شخصیت ها و مسيولین مختلفی بود. افتتاحیه نمایشگاه با حضور محمد باقر قالیباف، ریاست مجلس انجام شد و روز پایانی هم نمایشگاه مهمان سید ابراهیم ريیسی، ریاست جمهوری کشور بود.

همچنین محسن رضایی(معاون اقتصادی ريیس جمهور)، محمد دهقان(معاون حقوقی ريیس جمهوری)، سورنا ستاری(معاون علمی و فناوری ريیس‌جمهور، حجت‌الله عبدالملکی( وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی)، علی باقری کنی( معاون سیاسی وزارت امور خارجه)، سعید محمد( مشاورريیس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، (محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز) (جی‌يی‌سی‌اف) و سفرای و نمایندگان کشورهای مختلف از دیگر مهمانان این نمایشگاه بین المللی که میزبان 1200 شرکت داخلی و 44 شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی بود، بودند.

بر اساس یک عرف قدیمی نمایشگاه نفت محل ارايه گزارش کار و تشریح برنامه های مسيولین نفتی بوده است. در ادامه به ارايه مهمترین نکات گفته شده در این نمایشگاه، از میان ده ها نشست خبری، جلسه کارشناسی و انعقاد تفاهم نامه پرداخته می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی 25 طرح عظیم نفتی در سال 1401

جواد اوجی، وزیر نفت در روز افتتاحیه نمایشگاه با تاکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های اصولی و کلان دولت، اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد بود، افزود: همسو با این موضوع تلاشمان این است 48 طرح کلان و اولویت‌دار نیمه‌تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلار تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی 25 طرح عظیم با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلار را آغاز کنیم.

رونمایی از گواهی سپرده کالایی نفت/ ارايه 160 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ارايه 160 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد.

همچنین محسن خجسته مهر در نشست خبری گفت: فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای میدان آزادگان جنوبی و فاز دوم میدان آزادگان جنوبی طی قراردادی با مجموعه شرکت‌های اکتشاف و تولید و سرمایه‌گذاران در قالب کنسرسیوم به ارزش 7.5 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که در چند ماه آینده امضا می‌شود

همچنین وی از گواهی جدیدی به نام گواهی سپرده کالایی نفت که با همکاری وزارت نفت، سازمان برنامه بودجه و بورس انرژی بناست منتشر شود، نام برد و گفت: طبقه‌ای تازه از دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم می‌شود و بازاری نو برای نفت خام و میعانات گازی فراهم می‌شود. به این ترتیب مردم قادر خواهند بود به‌صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت شکلی نوین از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را تجربه کنند که سبب ثروت‌اندوزی ملی می‌شود.

وی درباره وضع پروژه ان‌جی‌ال 3200 توضیح داد: پیمانکار ان‌جی‌ال 3200 هلدینگ خلیج‌فارس است از آنها خواستیم به‌طور حتم تا زمستان بتوانند آن را آماده بهره‌برداری کنند و هر مقدار گاز در آن منطقه جمع‌آوری شود، به‌عنوان خوراک به واحد ان‌جی‌ال 3200 داده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت اگر فشارهای بین‌المللی برطرف شود آماده‌ایم صادرات را تا دو برابر افزایش دهیم.

هدف گذاری 40 هزار بشکه ای از میدان نفتی فروزان

مدیرعامل شرکت پتروپارس اظهار کرد: توسعه فاز 11 پارس جنوبی از سوی این مجموعه در حال اجراست و بنا داریم چهار حلقه چاه از چاه‌های دوازده‌گانه این فاز را امسال به مرحله تولید برسانیم که حدود 400 تا 500 میلیون فوت مکعب می‌شود.

به گفته وی، رقم باقیمانده برای تکمیل تعهدهای پتروپارس حدود 10 میلیارد دلار است که شامل تکمیل پروژه فاز 11 پارس جنوبی، جی‌سی آزادگان، میدان نفتی فروزان، میدان نفتی و گازی بلال و فرزاد بی و بخشی از پروژه آزادگان جنوبی می‌شود.

موسوی ادامه داد: میدان نفتی و دریایی فروزان هم که با کشور عربستان مشترک است هدف‌گذاری تولید در این میدان 40 هزار بشکه و سهم پتروپارس 12 هزار بشکه است که پایان فروردین ماه امسال یک حلقه چاه به مرحله تولید رسید.

تولید 570 هزار بشکه از میدان آزادگان

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان‌ها به‌ویژه میدان‌های مشترک، نگهداشت تولید، تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی تاسیسات و رسیدگی بیشتر به امکانات رفاهی کارکنان را از اولویت‌های این مدیریت اعلام کرد.

کریم زبیدی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده بنا داریم تولید نفت از میدان آزادگان را به 570 هزار بشکه در روز برسانیم.

تنظیم مجدد قرارداد صادرات گاز به عراق

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: قرارداد صادرات گاز به این کشور سال آینده پایان می‌یابد که در حال تنظیم قرارداد جدید هستیم و دو طرف تکالیفی را به‌عهده خواهند داشت. بر این اساس با توجه به نیاز این کشور صادرات گاز از سوی ایران افزایش یافت و در این تفاهم‌نامه قید شد که بدهی یک میلیارد و 600 میلیون دلاری عراق به ایران تا پایان ماه مه پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن دوباره گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

وی درباره صادرات گاز به ترکیه گفت: تعهد قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه 10 میلیارد مترمکعب در سال و کف آن 8.5 میلیارد مترمکعب است، اما پارسال بیش از 9 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کردیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: طبق برنامه‌‎ریزی‌های انجام‌شده، مقدار کل گاز تزریقی به شبکه امسال روزانه 45 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و به حدود 278 میلیارد متر مکعب می‌رسد. این مقدار پارسال 269 میلیارد مترمکعب بود که این افزایش تولید از فاز 14 و فاز 11 پارس جنوبی خواهد بود.

چگنی همچنین درباره پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران در سال 1401 گفت: عمده تمرکز گازرسانی به مناطق محروم و دورافتاده است و در هدف‌گذاری امسال استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان در اولویت گازرسانی هستند. در روزهای اخیر هم خط انتقال گاز به زابل به بهره‌برداری رسید و تزریق گاز به طول 220 کیلومتر انجام شد، همچنین پروژه‌های مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان هم در حال اجراست.

توانایی ساخت سگوهای فشار افزا وجود دارد

محمدرضا زهیری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با بیان اینکه توان ساخت سکوهای فشارافزا برای میدان پارس جنوبی در کشور وجود دارد، گفت: درباره ساخت این سکوها و مقدار افت فشار چاه‌ها در دوره پیشین بزرگ‌نمایی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درباره انتقال سکوی فرآورشی از فاز 12 پارس جنوبی به فاز 11 گفت: احتمالا از اوایل شهریورماه این سکو با استفاده از شناورهای شرکت تاسیسات دریایی منتقل خواهد شد و پیش از نصب بعضی از تجهیزات آن تعویض و روی جکت جدید خود نصب خواهد شد، بر اساس برنامه‌ریزی گاز طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را پیش از زمستان امسال به خشکی برسانیم.

وی افزود: متاسفانه در چند سال گذشته روند توسعه میدان مشترک نفتی فروزان متوقف شده بود. متاسفانه به هیچ عنوان نمی‌توان عدم‌النفع تولید از میدان مشترک فروزان در سال‌های اخیر را جبران کرد

تعامل مثبت میان وزارت خارجه و وزارت نفت

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هم‌افزایی ایجابی و مثبتی بین دستگاه سیاست خارجی و وزارت نفت در زمینه صادرات نفت وجود دارد، گفت: این هم‌افزایی در عمل توانسته است شرایطی را که دشمنان ما می‌خواستند با عنوان فشار حداکثری بر کشور تحمیل کنند به ناکامی بکشاند.

افزایش 4 میلیون و 200 هزار بشکه ای ظرفیت ذخیره سازی

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از آمادگی این پایانه برای صادرات حداکثری نفت خبر داد و گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام خارک 4 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش می‌یابد.

توسعه دو میدان نفتی با شرکت های خارجی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از برنامه این شرکت برای رساندن تولید نفت مناطق عملیاتی این شرکت به 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز خبر داد.

دانشی از توسعه دو میدان نفتی با شرکت‌های خارجی خبر داد و افزود: فصل مهندسی معکوس در این شرکت گذشته است و ما در حال تولید ویژه هستیم، ضمن آنکه کالاهای های‌تک (فناوری بالا) خاص را در صنعت نفت تولید کردیم، در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نگرش به داخل و بیرون وجود دارد، بنابراین از جزیره‌ای بودن صنعت نفت اجتناب خواهیم ‌کرد.

حمایت وزارت کار از داخلی سازی نفتکش ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت با اشاره به افزایش دو برابری حمل نفت خام در دولت سیزدهم گفت: شرکت ملی نفتکش اقداماتی جهت داخلی سازی نفتکش ها انجام داده است که ما قطعا از این اقدام حمایت میکنیم.

13.5 میلیارد دلار؛ ارزش کل محصولات امسال هولدینگ خلیج فارس

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارزش کل محصولات این شرکت در سال 1401 را بیش از 13.5 پیش‌بینی کرد و گفت: 5.5 میلیارد دلار آن از صادرات و 7 میلیارد دلار آن از فروش داخلی به‌دست خواهد آمد.

علی عسگری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تازه با شرکت ملی نفت برای مطالعه توسعه مخزن مارون خامی و جمع‌آوری گازهای مشعل دارخوین و غرب کارون، اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در این عرصه به میدان آمدیم و می‌خواهیم در سه میدان نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم که مذاکرات آنها در حال انجام است و امروز یکی از آنها به نتیجه رسیده است.

وی افزود: ان‌جی‌ال 3200 یک پروژه بسیار با اهمیت برای خلق ثروت و کاهش آلودگی محیط زیست است که هم‌اکنون با قدرت تمام در حال انجام است و امیدواریم تا بهمن‌ماه ردیف پالایشی نخست آن راه‌اندازی شود.

هیچ موافقت اصولی با پتروشیمی میانکاله نشده است

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است، گفت: از همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی دعوت می‌کنم با همکاری هم گام‌های نهایی برای بومی‌سازی این صنعت را در سال‌های آینده برداریم. طرح اسلام‌آباد غرب از جمله طرح‌های پتروشیمی است که صفر تا 100 آن از سوی سازندگان و دانشمندان ایرانی اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت مادرتخصصی اعلام می‌کند این طرح هیچ‌گونه موافقت اصولی ندارد و باید مسیر قانونی را طی کند و در صورت دریافت همه مجوزها وظیفه داریم از سرمایه‌گذار حمایت کنیم.

شاه میرزایی با بیان اینکه 72 درصد مجتمع‌های ما گازی هستند و بنا داریم این مواد را تغییر دهیم گفت: تا پایان سال 6 طرح به بهره برداری می‌رسد.

طرح بازیافت بخارات بنزین در حال عملیاتی شدن است

سرپرست پژو هش و فناوری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از عملیاتی شدن بزرگ‌ترین پروژه محیط زیستی جایگاه‌های عرضه سوخت در سطح کشور خبر داد و گفت: طرح بازیافت بخارات بنزین (کهاب) با کارفرمایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بعضی از جایگاه‌ها و انبارهای نفت در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.

مهمترین تفاهم‌نامه نمایشگاه

همچنین تفاهم نامه های متعددی از جمله 5 تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی کشور به ارزش حدود 3 میلیارد دلار به منظور توسعه میادین نفت و گاز امضاء شد.

افزایش 16 هزار بشکه ای تولید نفت خام

همچنین انتشار آخرین آمار اوپک، تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان در ماه مه (اردیبهشت‌ماه - خردادماه) با افزایش 153 هزار بشکه‌ای از 28 میلیون بشکه در روز گذشت. تولید نفت ایران در ماه آوریل 2 میلیون و 564 هزار بشکه نفت خام تولید کرده که 16 هزار بشکه بیشتر از ماه مارس بوده است. همچنین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه آوریل نسبت به ماه مارس 6 دلار و 12 سنت برابر با 5.4 درصد افزایش یافته است

زمان می‌برد تا روسیه مشتریان جدیدش را پیدا کند

روز گذشته وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با شایعه تلاش روسیه برای کاهش مشتری نفت ایران، بیان کرد: بالاخره همه به دنبال مشتری هستند. با توجه به تحریم‌هایی که کشور روسیه در زمینه انرژی داشته است، دنبال این موضوع بودند اما خوشبختانه بازارها و ظرفیت‌های جدیدی که به فروش نفت جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند شناسایی کردیم.

وی در رابطه با پیشنهاد تخفیف 30 درصدی فروش نفت از سوی روسیه و تاثیر آن روی بازار نفت ایران، گفت: پیشنهاد روس‌ها در بحث فروش نفت شنیده شده است اما با وجود تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی که به آنها اعمال می‌شود به نظر می‌رسد زمان می‌برد تا روسیه بازار پیدا کند.

وی افزود: ان‌شاءالله امسال 44 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 13 میلیارد دلار افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید و بیش از 22 پروژه بالغ بر 30 میلیارد دلار را نیز شروع به کار خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد