بازگشت حباب سکه به مرز کانال 2 میلیون تومان/ نرخ آزاد ارز کاهشی می‌شود؟

بازگشت حباب سکه به مرز کانال 2 میلیون تومان/ نرخ آزاد ارز کاهشی می‌شود؟

بازار مالیدنیای اقتصاد نوشت: کارشناسان ارزی معتقدند که با توجه به برطرف شدن بخش قابل توجهی از تقاضاهای بازار در معاملات توافقی در صورت کاهش حجم معاملات در گردش بازار غیررسمی، نرخ آزاد ارز نیز کاهش می‌یابد.

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در قیمت 31 هزار و 750 تومان درجا زد. پس از سفر 2 مقام مهم خارجی به کشور، از حجم معاملات بازار غیررسمی ارز کاسته شد و معامله‌گران این بازار با احتیاط بیشتری دست به معامله زدند. به عقیده تحلیلگران این حوزه احتیاط فعالان ارزی ناشی از وجود انتظارات مثبت و منفی در فضای بازار است. این افراد معتقدند که در زمان نشست‌های حساس سیاسی احتمال انتشار اخبار جریان‌ساز و جهت‌ده افزایش می‌یابد و به همین دلیل فعالان بازار در راستای جلوگیری از ضرر و زیان از انجام معاملات در حجم‌های بالا دست می‌کشند.

از سوی دیگر با حضور نرخ‌های توافقی فروش دلار در محدوده کانال قیمتی 30 هزار تومانی، با کاهش حجم معاملات بازار غیررسمی و انتقال تقاضاها به سمت معاملات توافقی، نرخ آزاد ارز دچار تحرکات کاهشی می‌شود. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در بازار روز گذشته با حدود 70 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به 14 میلیون و 480 هزار تومان رسید.

دیروز چهارشنبه 29 تیر ماه قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران تحرک قابل توجهی نداشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات ابتدایی روز گذشته با حدود 50 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 31 هزار و 700 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز چهارشنبه نرخ ارز مذکور تحرکات قابل توجهی از خود نشان نداد و در نهایت با 50 تومان افزایش قیمت نسبت به معاملات ابتدایی روز در رقم روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد.

به عقیده تحلیلگران بازار ارز ایست حرکتی نرخ دلار آزاد ناشی از بلاتکلیفی معامله‌گران نسبت به شرایط سیاسی حال حاضر کشور است. پس از سفر ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، ريیس‌جمهور ترکیه به تهران در روز سه‌شنبه، انتظارات سیاسی مثبت و منفی در فضای بازار تهران بیشتر شد. معامله‌گران نیز با توجه به افزایش احتمال انتشار اخبار جریان‌ساز از انجام معاملات در حجم‌های بالا دست کشیدند و همین امر سبب شد تا نرخ دلار واکنش قابل توجهی به نشست سیاسی تهران از خود نشان ندهد.

از سوی دیگر کارشناسان ارزی معتقدند که با توجه به برطرف شدن بخش قابل توجهی از تقاضاهای بازار در معاملات توافقی در صورت کاهش حجم معاملات در گردش بازار غیررسمی، نرخ آزاد ارز نیز کاهش می‌یابد.

قیمت سکه طلا در بازار روز گذشته کاهشی بود. در حالی که از 2 هفته گذشته با کاهش ارزش طلای جهانی انتظار می‌رفت سکه طلا نیز در بازار تهران دچار افت قیمت شود، نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای افت ارزش ذاتی را جبران کرده و نرخ سکه طلا طرح جدید در محدوده پله‌های ابتدایی کانال 15 میلیون تومانی باقی ماند.

به اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده یک کالا در بازار، نرخ حباب آن کالا می‌گویند. در روزهای گذشته نرخ حباب سکه طلا رکورد تاریخی خود را شکست و به بازه قیمتی 2 میلیون و 140 تا 2 میلیون و 160 هزار تومانی رسید. اما در بازار روز گذشته نرخ این شاخص به مرز کانال 2 میلیون تومانی نزدیک شد و در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود 70 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 15 میلیون و 840 هزار تومان رسید. آخرین تاریخی که حباب سکه طلا طرح جدید در کانال 2 میلیون تومانی حضور داشت، مهر ماه سال 1399 بود.

بیشتر بخوانید :

  • قیمت طلا، سکه و ارز 1401.04.29/ قیمت طلا و سکه ریخت
  • تاثیر سفر پوتین بر قیمت دلار؛ خوش قدمی یا بدقدمی؟ 220 256

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد