کفه خرید سهام داران حقیقی سنگین شد

کفه خرید سهام داران حقیقی سنگین شد

شاخص کل بورس تهران معاملات هفته گذشته را با ثبت بازدهی 3.5 درصدی سپری کرد و به این ترتیب توانست کمی از شرایط منفی حاکم بر بازار سهام فاصله گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که یکی از عوامل تاثیرگذار بر ایجاد روند مثبت در بازار، جلسه شورای عالی بورس وچهار مصوبه مهم این شورا بود که قرار است از روز شنبه 25 بهمن ماه اجرایی شود. تاثیر روانی این تصمیم سبب شد تا سهامداران از فروش‌های هیجانی خود دست بردارند و در جبهه خرید فعال شوند. اما یکی دیگر از دلایل مثبت شدن بازار، حمایت سهامداران عمده به ویژه در سهام شاخص ساز بود. این روند که در روز دوشنبه به مثبت شدن شاخص کل و روند منفی در شاخص کل هموزن منجر شد، در روز سه شنبه به کلیت بازار سرایت کرد و در نهایت هفته‌ای با بازدهی مثبت را رقم زد. بر این اساس در هفته منتهی به 21 بهمن ماه، بیش از یک هزار و 650 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

شنبه: نخستین روز کاری هفته با افت 3.2 درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. در این روز همگام با جو مثبت حاکم بر بازار سهام، حمایت سهامداران عمده نیز افزایش یافت و در نهایت جابه‌جایی یک هزار و 620 میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها صورت گرفت. در این روز صنایع بزرگ بورسی از جمله فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی در صدر بیشترین خالص خرید حقوقی‌های بازار قرار گرفتند. در همین حال سهامداران خرد نیز به خرید سهام شرکت‌های دو صنعت بیمه و صنعت بازنشستگی و محصولات فلزی تمایل نشان دادند.
یکشنبه: بورس تهران پس از تجربه چهار روز پیاپی با شرایط منفی، سرانجام در معاملات روز یکشنبه با رشد شاخص همراه شد. به طوریکه نماگر اصلی بازار در این روز با رشد 3.1 درصدی همراه شد که یکی از اصلی‌ترین دلایل ثبت چنین روندی، تصمیمات شورای عالی بورس در روز شنبه بود؛ ريیس جدید سازمان بورس عنوان کرد که در جلسه شنبه شب شورای عالی بورس مقرر شد دامنه نوسان خرید و فروش سهام تغییرکند و قیمت‌ها بتوانند در محدوده منفی 2 تا مثبت 6 درصد نوسان کنند. تبدیل فروشندگان روزهای گذشته به خریداران باعث شد تا پس از مدت‌ها خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی تغییر مسیر داده و به سمت پرتفوی بازیگران خرد بورس چرخش کند. به این ترتیب در جریان معاملات روز 19 بهمن ماه، خالص خریدی معادل 319 میلیارد تومان در کارنامه حقیقی‌های بازار ثبت شد.
دوشنبه: بورس تهران معاملات روز دوشنبه را با افزایش تقاضا در کلیات بازار آغاز شد، اما رفته رفته با افزایش عرضه‌ها به ویژه در سهام کوچک‌تر، شاهد روند معکوس میان شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بودیم. به‌طوری که شاخص کل بورس با رشد 1.9 درصدی همراه شد. هرچند افزایش عرضه‌ها در سهام شاخص ساز رخ داد، اما با خریدهای سهامداران حقوقی، شرایط به تعادل رسید. به این ترتیب سهامداران حقوقی خالص خرید 552 میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. بیشترین خرید این دسته از سهامداران در گروه خودرو و ساخت قطعات بود که با خالص خرید در حدود 140 میلیارد تومان دنبال شد. در مقابل سهامداران حقیقی به خرید سهام گروه سیمانی تمایل نشان دادند.
سه شنبه: رشد بیش از 21 هزار و 600 واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز سه شنبه در حالی رخ داد که در این روز مجدد شاهد فعالیت سهامداران خرد در جبهه خرید بودیم. به طوریکه در این روز بیش از 200 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد.

به این ترتیب برآیند جابجایی‌ها و تغییرمالکیت‌ها در هفته منتهی به 21 بهمن ماه به بیش از یک هزار و 650 میلیارد تومان رسید که در مسیر سبد بازیگران خرد به پرتفوی سهامداران عمده بود.


 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد