پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه

پیشنهاداتی برای پایان دادن به مشکلات بازار سرمایه

عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران گفت: دل بستن به حمایت‌های حقوقی ها از بازار، بسیار ساده لوحانه است؛ چرا که هیچ گاه از بازار سرمایه به صورت جدی حمایت نکرده‌اند و شاید هم توان این کار را نداشته باشند.

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران کماکان در صف فروش قفل شده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه، افزایش یا حذف دامنه نوسان را راهکاری برای پایان دادن به صف های فروش هر روزه می دانند.

عبدالحسین رضوی امیری عضو هیات مدیره کارگزاری بورسیران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: وجود و استفاده از دامنه نوسان و حجم مبنا در این شرایط بسیار ضروری است و ابزاری است قوی و موثر در اختیار ناظران سازمان بورس تا بتوانند از هیجانات خرید و فروش بکاهند در این شرایط که بازار شفاف نیست، ابزار دامنه نوسان معاملات حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد و به تناسب شرایط بازار، تغییر کند.

رضوی امیری در ادامه در رابطه با انتقاداتی که به تامین مالی دولت از بازار سرمایه و مشکلاتی که به همین سبب، گریبانگیر بازار شده است، گفت: تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، طبیعی است؛ اما مشروط به داشتن برنامه ای بلندمدت و حمایتی از بازار سرمایه، برنامه های بلندمدت و حمایتی( نه مقطعی که به ضرر سهامداران خرد حقیقی خواهد بود)، هم به نفع بازار سرمایه خواهد بود و هم دولت از طریق فروش سهام خود نقدینگی لازم را کسب می‌کند و ضمنا از درآمد مالیات این بازار هم بهره می‌برد البته در ریزش های اخیر بازار سرمایه، فروش سهام عدالت هم مزید بر علت شده است و بازار علیرغم انتشار گزارش‌های مثبت از سوی شرکت ها، هر روز دچار صف های فروش تکراری و روند کاهشی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد رفتار حقوقی ها اظهار کرد: دل بستن به حمایت‌های حقوقی ها از بازار، بسیار ساده‌لوحانه است؛ چرا که هیچ گاه از بازار سرمایه به صورت جدی حمایت نکرده‌اند و شاید هم توان این کار را نداشته باشند، حقوقی‌ها هم منافع خودشان را پیگیری می‌کنند و فقط گاهی از چند سهمی حمایت می کنند که متعلق به خودشان است و اگر حمایت نکنند، ضرر بیشتری متحمل می شوند‌ تاسف آور است که بگوییم حقوقی ها نیز بر اساس جو بازار حرکت‌های کوتاه مدت می کنند و از تحلیل واقعی بسیار کم استفاده می شود.

وی در رابطه با پیشنهاداتی که به بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه در بلندمدت کمک می‌کند، گفت: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه چند اقدام می توان انجام داد:

1) عدم پذیرش شرکت هایی که واقعا جایگاهشان در بورس و فرابورس نیست، با افزودن شرایط جدید پذیرش با هدف مقدم داشتن کیفیت بر کمیت آنها و سپس نظارت دايمی بر مجامع شرکت ها و اخراج شرکت هایی که عملکرد مناسبی ندارند.

2)برخورد قانونی و سریع با متخلفان که از نوسانات اخیر سودهای نامتعارف کسب کرده‌اند تا شاید جبران مافات گردد و لزوم بازنگری در دستورالعمل های موجود تا از تخلفات بعدی جلوگیری شود.

3) فروش مستقیم سهام عدالت متوقف کردند و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت غیرمستقیم خرید و فروش‌ها انجام گیرد.

4)می بایست به صدور کد سهامداری به متقاضیان غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص پایان داد و شرایط دریافت کد بورسی را سخت‌تر کرد و از آن مهم تر، دادن مجوز معاملات آنلاین را بسیار سخت و محدود کرد و روند فعلی را اصلاح کرد. سهامداران غیر حرفه‌ای باید به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان ها هدایت شوند و البته می‌بایست عملکرد این صندوق‌ها و سبدها را دايما رصد کرد تا با داشتن متخصصان و تحلیلگران و نیروی انسانی کارآمد، سود مناسبی نصیب متقاضیان گردد.

5)شکستن عملی انحصار مجوز کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه؛ به گونه‌ای که جوانان متخصص و دانش بنیان ها بتوانند با سرمایه معقولی، این مجوزها را کسب و شروع به فعالیت کنند. شرایط فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و سرمایه تصویب شده بسیار زیاد و غیر متعارف است و کاهش سرمایه و دیگر شرایط سخت برای دریافت مجوز کارگزاری‌ها، ضروری است.

6) مجوزهای صادرشده برای تشکیل کارگزاری یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها در هر استان؛ فقط برای شهرستان های همان استان باشد و اجازه فعالیت در تمام استان ها را نداشته باشند تا شاهد ارتقای فرهنگ سهامداری منطقه‌ای هم باشیم.

بیشتر بخوانید:

افزایش نرخ بیش از 35 درصدی سیمان خاکستری در راه است 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد