عدم پرداخت سود سهام عدالت با وجود گذشت زمان اعلام شده / وعده پرداخت سود تا پایان تیرماه عملی خواهد شد؟

عدم پرداخت سود سهام عدالت با وجود گذشت زمان اعلام شده / وعده پرداخت سود تا پایان تیرماه عملی خواهد شد؟

روش پرداخت سود سهام عدالت در سال 1399 تغییر کرد و تصمیم به پرداخت سود این سهام از طریق بازار سرمایه گرفته شد. قرار بر پرداخت سود سهام عدالت در دو مرحله بود، اما...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سود سهام عدالت در سال‌های گذشته، مبلغی به ازای هر نفر درنظر گرفته و در تاریخی معین به حساب افراد واریز می‌شد. در روش جدید محاسبه سود، تعداد سهم سهامداران عدالت (روش مدیریتی مستقیم و غیرمستقیم) در شرکت‌ها و میزان سود به ازای هر سهم براساس عملکرد شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر مدنظر قرار می‌گیرد.

28 اسفندماه، اولین مرحله واریز سود سهام عدالت صورت گرفت و دارندگان سهام 500هزار تومانی، رقمی حدود 200هزار تومان و دارندگان سهام یک میلیون تومانی، 400هزار تومان دریافت کردند. پس از پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت، زمان واریز مرحله دوم تا پایان ماه رمضان اعلام شد، اما سودی در این تاریخ به حساب مشمولان واریز نشد و پرداخت سود به زمان دیگری موکول شد.

حال دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین اظهارات خود، از پرداخت 50 درصد دوم سود سهام عدالت تا پایان تیرماه و قبل از عید قربان خبر داده است. به گفته وی، جلوگیری از اعمال فشار بر شرکت‌های سرمایه‌پذیر، دلیل تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت بوده است. این در حالی است که پیش از اظهارات دژپسند، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از معرفی و جریمه شرکت‌های سرمایه‌پذیر که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، خبر داده بود. اما تاکنون هیچ اقدام قانونی در این خصوص صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، به گفته حسین امینی خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تفاهم نامه‌هایی را قبل از واریز سود در اسفندماه سال 99 با بانک‌ها تنظیم کرده بودند که بدون هیچ هزینه‌ای، سود سهام به حساب مشمولان روش غیرمستقیم واریز شود و در حین جمع آوری سود‌ها از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سود حاصل از خود سود‌ها در بانک نیز به دست سهامداران یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برسد که سهامداران آن مردمی هستند که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‎اند. ولی متاسفانه شورای عالی بورس دریافت سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پرداخت آن به سهامداران را به شرکت سپرده‌گذاری محول کرد.

درواقع میتوان گفت روند پرداخت سود با چنین اقدامی، طولانی و پیچیده‌تر شده و موجب عملی نشدن وعده‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد درخصوص زمان یا نحوه واریز سود سهام عدالت شده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد