خودزنی صادراتی در روزهای پر اضطراب فولاد

خودزنی صادراتی در روزهای پر اضطراب فولاد

نمی‌توان با قاطعیت گفت آیا پتانسیل افزایش صادرات فولاد تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین راداریم یا نه؟ به‌هرحال قیمت زغال‌سنگ و کک افزایش داشته و این موضوع می‌تواند روی تولید فولاد در روسیه و اوکراین، تاثیرگذار باشد.

منصور یزدی زاده ريیس هیات مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد:‌ زمانی که بخشنامه اخذ عوارض صادراتی فولاد منتشر شد، بعضی جزيیات در این بخشنامه شفاف نبود و مشخص نبود که آیا در هنگام وضع عوارض، کل قیمت محصول صادراتی مبنا قرار می‌گیرد یا فقط عوارض به میزان افزایش قیمت تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و الزام به شفاف‌سازی فوری، محاسباتی که در شرکت ذوب‌آهن اصفهان انجام شد، بر مبنای سناریو بدبینانه بود و بدترین حالت، مبنا قرار گرفت و عوارض را در مورد کل قیمت محصول محاسبه کردیم.

ريیس هیات مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: درهرحال، اگر بخشنامه وضع عوارض صادرات فولاد اصلاح‌شده و شفافیت کافی حاصل شود و مشخص شود که مبنای محاسبه عوارض، کل قیمت محصول صادراتی نیست، هزینه کمتری هم به شرکت ذوب‌آهن اصفهان تحمیل خواهد شد.

یزدی زاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد که اصلاح بخشنامه عوارض صادرات فولاد در راستای کاهش هزینه‌های شرکت‌های تولیدی خواهد بود ضمن اینکه به‌صورت غیررسمی، زمزمه‌هایی هم مبنی بر حذف عوارض صادرات فولاد مطرح‌شده اما؛ هنوز به‌طور شفاف و رسمی از آخرین وضعیت عوارض صادرات فولاد خبری منتشرنشده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بعد از ابلاغ بخشنامه عوارض صادراتی فولاد با توجه به اعتراضاتی که از سوی انجمن فولاد و... صورت گرفت، این بخشنامه موردبازنگری قرار خواهد گرفت. به‌محض قطعیت موضوع و اصلاح بازنگری عوارض صادرات فولاد اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت حمایت سیاست‌گذاران داخلی از صنایع بزرگ تولید و صادرات محور کشور اظهار کرد: نمی‌توان با قاطعیت گفت آیا پتانسیل افزایش صادرات فولاد تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین راداریم یا نه؟ به‌هرحال قیمت زغال‌سنگ و کک افزایش داشته و این موضوع می‌تواند روی تولید فولاد در روسیه و اوکراین، تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: کما این‌که به نظر می‌رسد در حال حاضر هم وضعیت تولید در این دو کشور مطلوب نیست.‌‌ هنوز نمی‌توان تحلیل دقیقی از میزان تاثیرگذاری جنگ روسیه و اوکراین بر میزان عرضه فولاد توسط این دو کشور و وضعیت بازارهای جهانی و فرصت‌های صادرات فولاد صحبت کرد.

یزدی زاده تاکید کرد: اما به‌صورت کلی می‌توان گفت در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین و کاهش عرضه فولاد اصلی این دو کشور، پتانسیل افزایش حجم صادرات فولاد را خواهیم داشت؛ مشروط بر آنکه سیاست‌گذاران داخلی هم‌ اقدامات حمایتی لازم در راستای تسهیل صادرات را انجام می‌دهند.

این فعال صنعت فولاد خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت بالای محصول تولیدی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان ایران پتانسیل صادرات 100 درصد محصولات وجود دارد و امیدواریم با سیاست‌گذاران با در نظر گرفتن فرصت پیش روی صنعت فولاد ایران و تسهیل شرایط صادرات از صنعت فولاد حمایت کنند.

یزدی زاده در پایان گفت: فلسفه اخذ عوارض صادرات فولاد از سوی وزارت صمت، پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در بازار داخل به سبب افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش عرضه فولاد در بازار داخل بود. امیدواریم با مدیریت صحیح، هم نیازهای بازار داخل به نحو مطلوب تامین شود و هم از فرصت صادرات نهایت استفاده برده شود.

 

آخرین اخبار بورس و اقتصاد