هر متر مسکن ملی بالاخره چند؟

هر متر مسکن ملی بالاخره چند؟

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تامین مصالح و...

«علیرضا جعفری» درباره هزینه هر متر ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، افزود: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به متری هشت میلیون تومان نرسیده است؛ چراکه دولت در این طرح از فرمول ساخت بر اساس «هزینه به مقیاس» استفاده کرده است.

وی توضیح داد: همان رقم متری 4.5 میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال 1400 اعلام شد، البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماه سوم سال 1400 اعلام شد و وقتی به‌روزرسانی کردیم در سال 1401 به رقم متری 6.5 میلیون تومان رسیدیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: همین حالا در حال ارزیابی هزینه ساخت هستیم، اما تاکنون هزینه ساخت نهضت ملی از حدود 6.5 میلیون تومان بالاتر نرفته است.

جعفری در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود تورم مصالح ساختمانی، قیمت ساخت افزایش نیافته است، توضیح داد: اگر قیمت‌ها را به نسبت تورم افزایش دهیم، فشار بر متقاضیان افزایش می‌یابد، به همین دلیل دولت با سیاست «تامین مصالح» و «انبوه سازی» هزینه به مقیاس را کاهش داده است و وقتی مدیریت هزینه به مقیاس انجام شود، قیمت‌ها متعادل می‌شود.

وی تاکید کرد: ساخت نهضت ملی با متری 6.5 میلیون تومان به معنای کاهش کیفیت ساخت نیست؛ بلکه به دنبال ساخت با کیفیت بالا با حداقل هزینه هستیم.

جعفری تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مدل هزینه به مقیاس در غالب انبوه‌سازی دنبال می‌شود و در کنار این مدل صنعتی‌سازی که منجر به کاهش هزینه ساخت خواهد شد را نیز در دستور کار داریم.

احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن ایران گفت که هزینه هر متر مسکن ملی 8 میلیون تومان است که این موضوع روز پیش تکذیب شد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد