واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟

واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟

خیرا شایعه‌ای در فضای مجازی دست به دست می‎‌چرخد که موز سمی از سومالی وارد ایران شده است. آیا واردات موز از سومالی واقعیت دارد؟

تجارت‌نیوز: روز گذشته شایعه‌ای دست به دست شد که 500 تن موز سمی از کشور سومالی وارد کشور شده است.

برخی از منابع غیررسمی نوشته‌اند:« داخل این موزها، کرمی به نام هلیکوباکتر موجود است که بعد از خوردن موز، سمی داخل معده آزاد می‌شود که بعد از 12 ساعت منجر به مرگ مغزی می‌شود.»

ريیس اتحادیه بارفروشان در این مورد توضیح داد: واردات موز سمی از سومالی واقعیت ندارد و هیچ موزی از سومالی وارد ایران نشده است. اخیرا موز از فیلیپین، ترکیه، پاکستان، هند و اکوادور وارد کشور شده است. تاکنون برای این موزها هم هیچ نوع آفتی گزارش نشده است.

مصطفی دارایی‌نژاد به تجارت‌نیوز گفت: واردات موز پروسه خاص خودش را دارد. برخی موزها ابتدا در فرودگاه قرنطینه می‌شوند و سپس کانتینرها توسط بازرسان باز می‌شود. موزهای وارداتی اکثرا سبز هستند و در گرم‌خانه‌های ایران رنگ می‌شوند.

او اظهار کرد: تاکنون موز آفت‌دار وارد کشور نشده است. چرا که موزهای وارداتی ابتدا در قرنطینه هستند و قرنطینه ایران بسیار سخت‌ است.

قیمت موز چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد موز در میدان اصلی میوه و تره بار با قیمت 24 تا 26 هزار تومان فروخته می‌شود. ريیس اتحادیه بارفروشان با تايید این قیمت گفت: موزهای هندی با قیمت 24 تا 25 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت موز پاکستانی 23 هزار تومان است.

او ادامه داد: موز اکوادوری هم بین 26 تا 27 هزار تومان فروخته شده. خوشبختانه امسال واردات موز بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و کمبودی برای این میوه در بازار وجود ندارد.

ارزان‌ترین میوه چیست؟

دارایی‌نژاد با اشاره به وضعیت بازار میوه گفت: فعلا سیب و نارنگی جزو ارزان‌ترین میوه‌های بازار هستند. تولید سیب امسال زیاد است و با قیمت هشت تا 10 هزار تومان فروخته شده و نارنگی هم با قیمت 9 تا 10 هزار تومان فروخته شده است.

در روزهای اخیر افزایش قیمت گوجه خبرساز شد اما روز گذشته مصطفی دارایی‌نژاد، ريیس اتحادیه بارفروشان از کاهش قیمت گوجه خبر داد و گفته بود: « با شروع فصل برداشت گوجه در شهرهای جنوبی، گوجه ارزان شده است. اکنون قیمت هر کیلو گوجه حدود دو هزار تومان ارزان شده است. بارفروشان هم به دنبال ذخیره‌سازی این صیفی‌جات برای فصل سرما هستند.»

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد