کاهش 17 هزار و 40 واحدی شاخص بورس تهران

کاهش 17 هزار و 40 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 17 هزار و 353 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند ریزشی به خود گرفت، ‌ای که در شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 17 هزار و 353 واحد نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 423 هزار و 501 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن نیز امروز با کاهش 7241 واحد به رقم 379 هزار و 975 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 427 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز بیش از 6.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 300 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 592 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، ‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.2 درصد کاهش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن 1.8 درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 1.2 درصد کاهش یافت شاخص بازار اول بورس 1.3 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس یک درصد کاهش یافت.

امروز نماد فولاد مبارکه بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته و برعکس نماد پتروشیمی فناوران، پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، ، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی نوری بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در ایران شاخص کل با کاهش 178 واحد به رقم 18 هزار و 703 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم ایران بیش از یک میلیون و 33هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه 342 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 2.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 137 هزار فقره معامله و به ارزش 10 هزار و 20 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان، نیروی برق دماوند، ایران، پالایش نفت شیراز و هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر کاهشی در شاخص را داشته‌اند.

به گفته برخی کارشناسان از دلایل مهم ریزش شاخص بورس تصمیمات غیرکارشناسی در زمینه قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی و است، گرچه نرخ سود بانکی با تصمیم بانک مرکزی رو به کاهش نهاد، اما اثری در بازار سرمایه نداشته است.

باید برای ماندگاری مردم در بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف منافع سرمایه‌گذاران خرد را رعایت کنند از جمله اینکه سودهای تعلق گرفته به سهام به صورت متمرکز و در اسرع وقت واریز شود، همچنین سهام شرکت‌هایی که به خاطر مجامع بسته می‌شوند، بعد از برگزاری مجامع فورا باز شود به هر حال برای شفاف شدن سرمایه‌گذاری‌ها و جلوگیری از حرکت پول‌های سرگردان به سمت بازار ارز و سکه یا آپارتمان و مسکن باید سرمایه‌گذاری در بورس رونق گیرد و رونق سرمایه‌گذاری هم منوط به این است که منافع سرمایه‌گذاران در این بازار حفظ شود.

به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با سود و زیان و نوسان است و قبل از سرمایه‌گذاری حتما باید مطالعه و مشورت صورت گیرد. چون هر کس مسوول سود و زیان خودش در بازار سرمایه است و هیچ مکانیسمی برای جبران زیان در بازار وجود ندارد.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد