خطر جدید برای بورس/ روند منفی ادامه می‌یابد؟

خطر جدید برای بورس/ روند منفی ادامه می‌یابد؟

برخی از کارشناسان معتقدند بودجه 1401 طوری درنظر گرفته شده که گام بعدی حداقل در اوراق، افزایش نرخ بهره باشد، اگر این اتفاق بیفتد دومین تورم به بازارهای مالی وارد می‌شود و خطر خروج سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه بیش از گذشته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی از کارشناسان معتقدند بودجه 1401 طوری درنظر گرفته شده که گام بعدی حداقل در اوراق، افزایش نرخ بهره باشد، اگر این اتفاق بیفتد دومین تورم به بازارهای مالی وارد می‌شود و خطر خروج سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه بیش از گذشته می‌شود. این خطر جدیدی است که بورس را در ادامه تهدید خواهد کرد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام گفت: تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس تمام پیش‌بینی‌ها از بازار را به هم ریخت. من فکر می‌کردم بازار مثبتی را در این هفته داشته باشد اما آیتم‌های داخل بودجه مخصوصا موضوع انرژی بحث خطرناکی بود که باعث منفی شدن بازار شد. امروز جو منفی در بازار کمتر شد اما همچنان تقاضای زیادی نیست.

وی ادامه داد: بازار همچنان از نبود پول رنج می‌برد و این وضعیت پابرجاست. این اتفاقات پیرو تصمیمات و عملیاتی بوده که وزارت اقتصاد و سازمان بورس و فرابورس با هم انجام دادند. وزارت اقتصاد در حوزه عرضه اوراق و اجبار صندوق‌ها و نهادهای مالی از جمله بانک و بیمه به خرید اوراق، تقریبا تمام صندوق‌ها را خالی از پول کردند.

این کارشناس بازار سهام افزود: افزایش عرضه باعث شد نرخ بهره نیز افزایش پیدا کند. این موضوع سبب خروج سنگین پول از صندوق‌های درآمد ثابت شد. این موضوع باعث می‌شود صندوق‌هایی که همیشه کمک‌دست بازار بودند نتوانند نقش خود را ایفا کنند. در حال حاضر مشکل کمبود تقاضا به این دلیل است که حقوقی‌ها (صندوق‌ها و بیمه و بانکی‌ها) کاملا کنار نشستند.

روند منفی ادامه دارد

خبری‌زاد اظهار کرد: در وضعیت کمبود تقاضا بورس و فرابورس اقدام به عرضه‌های اولیه بی‌مورد کردند و آخرین مورد هم سغدیر بود که واقعا گران عرضه شد و باعث خالی شدن بازار از همین پول‌های اندک شد.

وی عنوان کرد: به طور کلی تنها نکته امیدوارکننده این است که احتمالا نرخ‌های سوخت گاز صنایع تغییر می‌کند. نرخ دلار نیما نیز در چند روز گذشته روزی 200 تومان افزایش داشته است. احتمالا در یکی دو هفته آتی گپ دلار نیما با دلار آزاد خیلی کمتر می‌شود.

این کارشناس بازار سهام گفت: امیدواریم راهی اندیشیده شود که بخشی از پتانسیل موجود برای خرید به سمت بازار سهام روانه شود. احتمالا فردا همین روند ادامه‌دار است اما اتفاق خاصی نخواهیم داشت و بازار تغییر جهت نمی‌دهد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد