نرخ جدید گوشت اعلام شد

نرخ جدید گوشت اعلام شد

خانوارها سبد پروتيینی مورد نیاز خود را ابتدای ماه خریداری می‌کنند و از آنجایی که پایان این ماه با شب یلدا مصادف شده، خریدها بیشتر معطوف به خرید تنقلات است.

ایلنا به نقل از ريیس اتحادیه گوشت گوسفندی نوشت: خانوارها سبد پروتيینی مورد نیاز خود را ابتدای ماه خریداری می‌کنند و از آنجایی که پایان این ماه با شب یلدا مصادف شده، خریدها بیشتر معطوف به خرید تنقلات است.

علی اصغر ملکی با اشاره به قیمت انواع بره زنده، گفت: قیمت بره ماده کیلویی 45 هزار تومان است این در حالیست که بره نر کیلویی 55 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی درباره چرایی تفاوت قیمت بره نر و بره ماده، گفت: بره ماده ریز و کم گوشت است اما بره نر وزن ایده‌آل و استانداری دارد به همین دلیل قیمت بره نر بیشتر از بره ماده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ گوشت بره ماده و نر نیز متفاوت است. قیمت شقه بره ماده 110تا 115 هزار تومان است این در حالیست که قیمت شقه گوشت بره نر بدون دنبه 130 تا 135 تومان در بازار عرضه می‌شود.

ملکی بازار در آستانه شب یلدا را کم رونق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر قدرت خرید ضعیف شده است چرا که مردم بیشتر به‌سمت خرید تنقلات شب یلدا متمایل شده‌اند. همچنین میزان خرید مصرف کنندگان در روزهای پایان ماه کمتر می‌شود زیرا مردم نیازهای سبد پروتيینی خود را ابتدای ماه تهیه می‌کنند.

وی بابیان اینکه در سال جاری میزان کشتار دام نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در ماه‌های پایان سال نمی‌توانیم انباشت دام داشته باشیم. باید به نکته اشاره کنم که سازمان دامپزشکی متولی ارايه آمار کشتار دام در کشور است اما این آمار دقیق نیست چراکه در گوشه و کنار و در مراسم‌های مختلف دام کشتار می‌شود و آنها به شمارش نمی‌آیند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: صادرات دام باید به گونه‌ای باشد که بازار داخلی به التهاب نیفتد و نیاز بازار داخلی تامین باشد. کشورهای عربی بره ماده مولد را خریداری می‌کنند چراکه گوشت آن خوشمزه و زودپز است.

ملکی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه‌ای به نگهداری و پرورش دام ندارند، گفت: دام‌های مازاد، میش‌هایی با اوزان بالا هستند کشورهای حوزه خلیج فارس که عمده خریدار دام ما هستند علاقه‌ای به خرید این نوع دام ندارند کسانی میش را خریداری می‌کند که قصد نگهداری از دام را دارند اما همانگونه که اشاره کردم کشورهای حوزه خلیج فارس مصرف‌کننده هستند نه پرورش‌دهنده.

وی بابیان اینکه اتحادیه عشایری و سازمان پشتیبانی امور دام متولی صادرات دام است، تصریح کرد: اتحادیه عشایری باهدف صادرات حدود 300 هزار راس دام را خریداری کرده است. مشخص شدن متولیان صادرات کمک خواهد کرد افراد سودجو در این وادی وارد نشوند و بره‌های مولد ماده را صادر نکنند.

به گفته این فعال اقتصادی، دام مازاد باید خارج شود تا دامدار دام خود را سبک کند و برای نگهداری آن در تنگنا نیفتد.

ملکی در پاسخ به این پرسش که وزیر جهاد کشاورزی خبر ارايه کارت دامدار را رسانه‌ای کردند به نظر شما اعطای این کارت تا چه میزان مشکلات دامداران در تامین نهاده را حل می‌کند؟ گفت: گفته شده است که این کارت برای رفع مشکل و تامین نهاده مورد نیاز دامداران به آنها داده می‌شود اگر چنین باشد دیگر افراد غیر نهاده‌ها را دریافت نمی‌کنند تا آن را کم و زیاد کنند سپس در اختیار دامداران بگذارند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد