عربستان قیمت نفت خود را افزایش داد

عربستان قیمت نفت خود را افزایش داد

عربستان، قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش به آسیا را برای دومین ماه متوالی در ماه آوریل افزایش داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، عربستان، قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش به آسیا را برای دومین ماه متوالی در ماه آوریل افزایش داد و قیمت آن را 2.50 دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/ دبی قرار داد.

بر اساس این گزارش، این افزایش قیمت 50 سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت رسمی ماه مارس است و گفته می‌شود به علت بروز نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی در چین صورت گرفته است. بهبود اقتصادی در این کشور انتظارات برای افزایش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را تقویت کرده است.

چین یک رشد اقتصادی ملایم در حدود 5 درصد را برای سال جاری میلادی تعیین کرده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته، یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای خود در چند دهه گذشته را ثبت کرد به طوریکه تولید ناخالص داخلی این کشور تنها 3 درصد رشد داشت.

عربستان، قیمت نفت سنگین خود یعنی نفت خام ترش که سولفور بیشتری نسبت به نفت سبک این کشور دارد، 75 سنت در هر بشکه بالاتر از متوسط قیمت شاخص عمان/دبی تعیین کرده که 2.5 دلار از قیمت ماه مارس نیز بیشتر است.

به نوشته رویترز، بازار انتظار قیمت‌های پایین‌تری را داشت و در نظرسنجی این خبرگزاری، افزایش حدود یک دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده بود.

یک تاجر نفتی در سنگاپور ر این رابطه گفت، این افزایش قیمت در حالی تعیین شده است که پالایشگاه‌های جدید به زودی فعال می‌شوند و این امر به کمی عرضه در بازار منجر خواهد شد؛ به ویژه اینکه تولید نفت سنگین عربستان کمتر از سایر سایر نفت‌های خام است.

گریدهای سنگین نظیر عرب مدیوم و عرب هوی همان نفت سنگین عربستان، حدود 30 درصد کل تولید نفت این کشور را تشکیل می‌دهند.

«پتروچاینا» آماده می‌شود تا پالایشگاه با ظرفیت 400 هزار بشکه‌ در روز خود را در استان جنوبی گوانگدونگ چین فعال کند که این پالایشگاه برای پالایش گریدهای سنگین‌تر مانند نفت سنگین عربستان طراحی شده است.

در عین حال، انتظار می‌رود، کویت صادرات نفت خام خود را کاهش دهد؛ هرگونه کاهش در صادرات نفت خام صادراتی کویت (KEC) که کیفیتی نظیر نفت سنگین عربستان دارد، عرضه را محدود می‌کند و سبب می‌شود قیمت‌ها برای نفت ترش مدیوم افزایش یابد.

در سایر مناطق، عربستان قیمت نفت سبک خود برای فروش به شمال غرب اروپا را یک دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت و 50 سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت ماه مارس تعیین کرده است.

قیمت نفت سبک عربستان برای منطقه مدیترانه در ماه آوریل نسبت به ماه قبل با 30 تا 80 سنت در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت تعیین شده است.

قیمت رسمی نفت فروشی عربستان معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند قیمت‌گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می‌کند و بر قیمت 9 میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

شرکت نفت عربستان، آرامکو، قیمت نفت این کشور را بر اساس پیشنهادهای مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود و بر اساس سوددهی و قیمت محصولات نفتی در ماه گذشته تعیین می‌کند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد